Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Maranello deelt concrete info over de eerste elektrische Ferrari

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-10-2025

Met het Elettrica-platform toont Ferrari waar ze naartoe willen met hun elektrische modellen. We weten dat EV's tot indrukwekkende prestaties in staat zijn, maar hoe vervang je de emotie van een zoet zingende V12?

Samenvatting Ferrari Elettrica (2026)

  • Nieuw architectuur voor toekomstige EV-modellen
  • Vier elektromotoren met systeemvermogen van +1000 pk
  • 0-100 km/u in 2,5 seconden, top van +310 km/u
  • Batterijcapaciteit van 122 kWh en snelladen aan 350 kW
  • Voertuiggewicht van 2,3 ton, gewichtsverdeling van 47/53%

Het is geen geheim dat Ferrari al een tijdje experimenteert met elektrische prototypes, waarbij ze de knowhow die ze opbouwden met hybride aandrijftechnologie (zowel in de racerij als met modellen zoals de SF90, de 296 en de F80) willen uitbreiden om het merk future proof te houden. En daarbij wordt vooral ingezet op de sensaties. Met de introductie van het Elettrica-platform wordt de ontwikkeling van een volledig elektrische Ferrari eindelijk concreet.

De batterij

De Elettrica-architectuur gebruikt een accupakket met een bruttocapaciteit van 122 kWh. De batterij vormt een integraal deel van het chassis en legt het zwaartepunt 80 millimeter lager dan bij een Ferrari met verbrandingsmotor. De gewichtsverdeling belooft een dynamische 47/53-split over de assen. Snelladen kan aan maximum 350 kW, het rijbereik bedraagt 530 kilometer WLTP.

2026 ferrari Elettrica

De motoren

Ferrari gooit vier (synchrone) elektromotoren in de strijd, twee per as en een per wiel. De twee exemplaren op de vooras ontwikkelen 210 kW en kunnen losgekoppeld worden, die op de achteras verzamelen een systeemvermogen van 620 kW. Dat levert een systeemvermogen van dik duizend pk op.

Het geluid

Verwacht geen digitaal georchestreerde V12-soundtrack, Ferrari kiest ervoor om de mechanische vibraties van de aandrijflijn en de transmissie te versterken - een beetje zoals de versterker van een elektrische gitaar. Dat zou resulteren in een natuurlijk geluid, dat varieert volgens de belasting. 

2026 ferrari Elettrica

De versnellingsbak

De Elettrica-basis komt met “Torque Shift Engagement”: via flippers aan het stuur kan de bestuurder vijf niveaus kiezen van geleidelijk oplopend koppel, wat een progressieve acceleratie zonder onderbreking simuleert. Bij remmen past de linkerflipper het regeneratief remmen aan — vergelijkbaar met terugschakelen. Alweer in een poging een natuurlijk rijgevoel te simuleren.

Het onderstel

Het chassis bestaat voor 75% uit gerecycleerd aluminium, wat het gewicht helpt drukken tot een 2.300 kilogram. De Ellectrica-architectuur is bestemd voor een crossover met een GT-karakter, het is (nog) niet duidelijk of dat dat een twee- of een vierzitter wordt. Dat laatste moet zeker kunnen, want de wielbasis bedraagt 2,96 meter.

2026 ferrari Elettrica

De ophanging

De Ellectrica gebruikt de intussen derde generatie van de actieve ophanging van Ferrari, een evolutie van de systemen die de Purosangue en de F80 reeds gebruiken. Daarbij wordt elk wiel apart gestuurd om de schokken zo optimaal op te vangen en razendsnel te reageren om een veranderend wegdek. De dempers bevatten thermische sensoren om de viscositeit van de olie aan te passen, een keuze die het rijgevoel met optimaliseren.

De prestaties

Ferrari spreekt over een 0 naar 100 km/u-chrono van 2,5 seconden en over een topsnelheid van 310 km/u.

Ferrari Elettrica

De timing

De eerste elektrische Ferrari zou zich in de loop van 2026 laten zien. Of die dan meteen in productie gaat...

Render: ChatGPT x AutoGids

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten