Samenvatting Ferrari Elettrica (2026)
- Nieuw architectuur voor toekomstige EV-modellen
- Vier elektromotoren met systeemvermogen van +1000 pk
- 0-100 km/u in 2,5 seconden, top van +310 km/u
- Batterijcapaciteit van 122 kWh en snelladen aan 350 kW
- Voertuiggewicht van 2,3 ton, gewichtsverdeling van 47/53%
Het is geen geheim dat Ferrari al een tijdje experimenteert met elektrische prototypes, waarbij ze de knowhow die ze opbouwden met hybride aandrijftechnologie (zowel in de racerij als met modellen zoals de SF90, de 296 en de F80) willen uitbreiden om het merk future proof te houden. En daarbij wordt vooral ingezet op de sensaties. Met de introductie van het Elettrica-platform wordt de ontwikkeling van een volledig elektrische Ferrari eindelijk concreet.
De batterij
De Elettrica-architectuur gebruikt een accupakket met een bruttocapaciteit van 122 kWh. De batterij vormt een integraal deel van het chassis en legt het zwaartepunt 80 millimeter lager dan bij een Ferrari met verbrandingsmotor. De gewichtsverdeling belooft een dynamische 47/53-split over de assen. Snelladen kan aan maximum 350 kW, het rijbereik bedraagt 530 kilometer WLTP.

De motoren
Ferrari gooit vier (synchrone) elektromotoren in de strijd, twee per as en een per wiel. De twee exemplaren op de vooras ontwikkelen 210 kW en kunnen losgekoppeld worden, die op de achteras verzamelen een systeemvermogen van 620 kW. Dat levert een systeemvermogen van dik duizend pk op.
Het geluid
Verwacht geen digitaal georchestreerde V12-soundtrack, Ferrari kiest ervoor om de mechanische vibraties van de aandrijflijn en de transmissie te versterken - een beetje zoals de versterker van een elektrische gitaar. Dat zou resulteren in een natuurlijk geluid, dat varieert volgens de belasting.

De versnellingsbak
De Elettrica-basis komt met “Torque Shift Engagement”: via flippers aan het stuur kan de bestuurder vijf niveaus kiezen van geleidelijk oplopend koppel, wat een progressieve acceleratie zonder onderbreking simuleert. Bij remmen past de linkerflipper het regeneratief remmen aan — vergelijkbaar met terugschakelen. Alweer in een poging een natuurlijk rijgevoel te simuleren.
Het onderstel
Het chassis bestaat voor 75% uit gerecycleerd aluminium, wat het gewicht helpt drukken tot een 2.300 kilogram. De Ellectrica-architectuur is bestemd voor een crossover met een GT-karakter, het is (nog) niet duidelijk of dat dat een twee- of een vierzitter wordt. Dat laatste moet zeker kunnen, want de wielbasis bedraagt 2,96 meter.

De ophanging
De Ellectrica gebruikt de intussen derde generatie van de actieve ophanging van Ferrari, een evolutie van de systemen die de Purosangue en de F80 reeds gebruiken. Daarbij wordt elk wiel apart gestuurd om de schokken zo optimaal op te vangen en razendsnel te reageren om een veranderend wegdek. De dempers bevatten thermische sensoren om de viscositeit van de olie aan te passen, een keuze die het rijgevoel met optimaliseren.
De prestaties
Ferrari spreekt over een 0 naar 100 km/u-chrono van 2,5 seconden en over een topsnelheid van 310 km/u.

De timing
De eerste elektrische Ferrari zou zich in de loop van 2026 laten zien. Of die dan meteen in productie gaat...
Render: ChatGPT x AutoGids