Samenvatting KGM Torres Hybrid (2025)
- Hybride technologie ontwikkeld door BYD
- Batterijpakket van 1,83 kWh
- CO2-uitstoot van 133 gram
- Reeds te bestellen: vanaf 36.990 euro
- Leveringen starten in september 2025
Invoerder Astara heeft het niet gemakkelijk om kopers te vinden voor de KGM Torres, die tot dusver aangeboden werd met een benzinemotor van 163 pk of als volledig elektrische en 207 pk sterke EVX . Misschien kan een hybride model voor een commerciële boost zorgen. Je kan die Dual-Tech Hybrid nu reeds bestellen (en dat vanaf 36.990 euro voor de instapversie Bronze), de eerste leveringen zijn gepland voor september 2025.
In samenwerking met BYD
Het in samenwerking met het Chinese BYD ontwikkelde aandrijfgeheel van de KGM Torres Hybrid combineert een 150 pk sterke 1,5 liter-benzinemotor met een in de transmissie geïntegreerde elektromodule van 130 kW, samen goed voor een systeemvermogen van 204 pk.
De Dual-Tech-benaming die KG Mobility hanteert, verwijst naar de werking van het aandrijgeheel, want dit hybride systeem werkt zowel parallel als serieel. De verbrandingsmotor fungeert dus ook als generator voor het batterijpakket van 1,83 kWh. Verwacht geen wonderen, want de CO2-uitstoot bedraagt nog steeds 133 gram per kilometer.
e Torres Hybrid combineert een 1,5 liter grote en 150 pk sterke benzinemotor met een elektromotor van 130 kW of dus een kleine 180 pk. De e-DHT of voluit Dedicated Hybrid Transmission maakt dat de hybride aandrijving zowel parallel als serieel kan gebeuren. Er zijn een EV- en een HEV-modus en er zijn natuurlijk ook momenten waarop alle werk door de verbrandingsmotor wordt gedaan. Maar die fungeert dus ook heel vaak als (enkel) generator om het niveau van de batterij op peil te houden. Belgisch invoerder KGM biedt de Torres Hybrid aan met de afwerkingsniveaus Bronze, Platinum, Titanium en Blackline, de eerste is er vanaf € 36.990. Voor alle varianten wordt een garantie van 5 jaar of 100.000 kilometer voorzien, voor de HEV-componenten is dat 8 jaar en 160.000 kilometer. Bestellen kan nu al, in de showroom verschijnt de auto pas in september.
- KGM heeft het voluit over de Dual-Tech Hybrid, het gaat om een samen met gelegenheidspartner BYD ontwikkelde zelfopladende hybride aandrijving die WLTP-gewijs toch nog voor een CO2-uitstoot van 133 g/km zorgt. Maar goed, dat ‘resultaat’ en dus ook het benzineverbruik hangen natuurlijk sterk af van waar en hoe je de auto (vooral) gebruikt. Zo laat de lithium-ionbatterij van 1,83 kWh af en toe ook wel volledig elektrisch rijden toe, dan lukt zelfs tot een snelheid van 100 km/h. Trager en zeker in de stad kan er tot 94 procent van de tijd met de energie van de batterij worden gereden, zo rekende KGM ons al voor.
