Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Niet Integrale, wel HF: de Lancia Ypsilon als elektrische hot hatch

Geschreven door Klaas Janssens op 25-06-2025

Het stond al een tijdje in de sterren, maar nu is die sportieve Lancia eindelijk een feit. Hier is de nieuwe Ypsilon HF.

Samenvatting Lancia Ypsilon HF (2025)

  • Italiaanse neef van de Peugeot E-208 GTi
  • Elektromotor van 280 pk en 345 Nm
  • Voorwielaandrijving met Torsen-sper
  • 54 kWh: 370 kilometer rijbereik
  • 40.200 euro

Lancia zet een rijke traditie van compacte sportievelingen verder met de nieuwe Ypsilon HF. Net zoals de nieuwe Peugeot E-208 GTi waarmee hij zijn technische basis dient, wordt de aandrijving verzorgd door een elektromotor die een systeemvermogen van 280 pk en een maximumkoppel van 345 Nm op de voorwielen zet. Voor de nodige tractie zorgt een Torsen-sperdifferentieel.

Officieel: Lancia Ypsilon HF (2025)

Lager en breder

De elektrische Lancia Ypsilon HF sprint in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en beschikt over een tot 180 km/u gelimiteerde topsnelheid. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 54 kWh, belooft een rijbereik van 370 kilometer en kan snelladen aan maximum 100 kW.

Officieel: Lancia Ypsilon HF (2025)

Om dat extra prestatiepotentieel ook te kunnen aanwenden, staat de nieuwe Ypsilon HF op een met 2 centimeter verlaagde sportophanging. De spoorbreedte nam met 3 centimeter toe, wat meteen verklaart waarom de sportieve Lancia wielkastverbreders gebruikt om zijn 18-duimvelgen te stallen. Er is ook sprake van verbeterde voorremmen en een geoptimaliseerde koetswerkstijfheid.

Stellantis positioneerde Lancia dan wel als een luxemerk, gelukkig heeft die strategische keuze de komst van de Ypsilon HF niet in de weg gestaan. Nu nog een optioneel Martini-pakket en we zijn helemaal tevreden.

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten