Samenvatting Lancia Ypsilon HF (2025)
- Italiaanse neef van de Peugeot E-208 GTi
- Elektromotor van 280 pk en 345 Nm
- Voorwielaandrijving met Torsen-sper
- 54 kWh: 370 kilometer rijbereik
- 40.200 euro
Lancia zet een rijke traditie van compacte sportievelingen verder met de nieuwe Ypsilon HF. Net zoals de nieuwe Peugeot E-208 GTi waarmee hij zijn technische basis dient, wordt de aandrijving verzorgd door een elektromotor die een systeemvermogen van 280 pk en een maximumkoppel van 345 Nm op de voorwielen zet. Voor de nodige tractie zorgt een Torsen-sperdifferentieel.

Lager en breder
De elektrische Lancia Ypsilon HF sprint in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en beschikt over een tot 180 km/u gelimiteerde topsnelheid. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 54 kWh, belooft een rijbereik van 370 kilometer en kan snelladen aan maximum 100 kW.

Om dat extra prestatiepotentieel ook te kunnen aanwenden, staat de nieuwe Ypsilon HF op een met 2 centimeter verlaagde sportophanging. De spoorbreedte nam met 3 centimeter toe, wat meteen verklaart waarom de sportieve Lancia wielkastverbreders gebruikt om zijn 18-duimvelgen te stallen. Er is ook sprake van verbeterde voorremmen en een geoptimaliseerde koetswerkstijfheid.
Stellantis positioneerde Lancia dan wel als een luxemerk, gelukkig heeft die strategische keuze de komst van de Ypsilon HF niet in de weg gestaan. Nu nog een optioneel Martini-pakket en we zijn helemaal tevreden.