Samenvatting Defender Trophy (2026)
- Naar het voorbeeld van de Camel Trophy en de G4 Challenge
- Wereldwijde avonturencompetitie met finale in Afrika
- Aan het stuur van de Defender Trophy Edition
- Inschrijvingen zijn nu open
Tussen 1980 en 2000 organiseerde Land Rover de Camel Trophy, een jaarlijkse en in alle hoeken van de wereld georganiseerde off-roadcompetitie tussen landenteams waarin man en machine tot het uiterste gedreven werden. In off-roadmiddens werd deze alternatieve wedstrijd haast even legendarisch als de Dakar-woestijnrally.
Hoe deelnemen aan de Defender Trophy
In 2003 organiseerde de Britse terreinwagenbouwer een eerste reboot, maar die G4 Challenge werd in 2008 geschrapt wegens een gebrek aan financiële middelen. Met de Defender Trophy waagt Land Rover zich nu aan een nieuwe poging om de Camel Trophy nieuw leven in te blazen.
Afhankelijk van de interesse kan de eerste editie van de nieuwe Defender Trophy een 50-tal landenteams in het najaar van 2026 naar de niet nader omschreven wereldfinale in Afrika sturen. Maar eerst moet je je plaatsen via lokale selecties en nationele finales. Land Rover zoekt ook naar Belgische avonturiers. De deadline voor die inschrijvingen staat op 1 januari 2026.
Geen Defender Trophy zonder speclale Edition
Die Defender Trophy vraagt natuurlijk om een zoveelste versie van de Defender: de Defender 110 Trophy Edition. Je hebt de keuze tussen de koetswerkkleuren Deep Sandglow Yellow en Keswick Green, met Gloss Black als contrasterende tint op onder meer de motorkap, de onderzijde van de flanken en de specifieke 20-duimvelgen. Beide kleuren kunnen worden afgewerkt met een optionele Satin beschermfolie die het koetswerk een extra beschermlaag geeft.
De Defender Trophy Edition krijgt tevens wat extra structurele bescherming voor het betere off-roadwerk opgevezen, bovendien breidt Land Rover het reeds omvangrijke aanbod aan accessoires verder uit met bijvoorbeeld het Expedition-imperiaal met uitklapbare dakladder waarmee je makkelijker aan de op het dak bevestigde spulletjes komt.
Alles komt terug, zelfs de fameuze Camel Trophy is terug van meer dan 25 jaar weggeweest. Op die manier wil Land Rover niet alleen de off-roadcapaciteiten van de Defender in de Deep Sandglow-gele of Keswick-groen verf zetten, maar ook aan klantenbinding doen tijdens speciale terreinevenementen. Een beetje zoals het Corsa Clienti-programma van Ferrari, maar dan in de brousse.
