Bij ons is hij nog zolang niet op de markt, maar de huidige Xpeng P7 dateert in feite al van 2020. Deze Chinese berline wierp zich bij zijn debuut op de thuismarkt op als een geloofwaardig alternatief voor de Tesla’s van deze wereld, door onder zijn verzorgde (maar tegelijk ook wat generische) design heel wat geavanceerde toptechnologie te verbergen.
Dat was zeker het geval voor de P7i, die er nog een schepje bovenop deed qua rijbereik en rijhulpsystemen, maar helaas nooit tot in Europa is geraakt. Vandaag stelt Xpeng een nieuwe generatie van zijn P7 voor, die het duidelijk hogerop gaat zoeken en een nog veeleisender publiek wil kunnen bekoren.
Strakkere look
Het assertieve lijnenspel van de nieuwe XPeng P7 Ultra, zoals hij in China mogelijk gaat heten (Xpeng heeft die naam al gepatenteerd, maar gebruikt die voorlopig niet), komt uit de tekenpen gevloeid van Rafik Ferrag, de Algerijnse ontwerper die eerder al actief was voor Citroën en Honda. Naast het gestrekte en gestroomlijnde profiel valt vooral de leddagrijverlichting in de vorm van een liggende Y op – zoals we dat ook kennen van enkele Italiaanse supercars, de Lamborghini Revuelto op kop.
Met die Lamborghini heeft deze berline ook nog altijd zijn naar boven scharnierende vleugeldeuren gemeen (in China noemen ze zoiets peng-wing-deuren). Grote 21-duimvelgen en oranje Brembo-remklauwen voegen een sportieve toets toe. Hoewel de nieuwe Xpeng P7 een slordige 4,90 meter lang is, zorgen de fijne A- en B-stijlen toch voor een rank en slank profiel. Daarvoor tekent ook het glazen panoramadak, dat haast naadloos lijkt over te vloeien in de achterruit. Achteraan zit nog een mobiele spoiler, die bij hoge snelheid de nodige neerwaartse druk creëert om de stabiliteit te verzekeren.
Krachtiger en sneller?
Wat de aandrijfgehelen betreft, houden de Chinezen voorlopig de lippen stijf op elkaar. Vermoedelijk zal ook de nieuwe Xpeng P7 allicht weer de keuze laten tussen RWD- en AWD-uitvoeringen, met twee motoren in dat laatste geval. In de wandelgangen is sprake van een vermogen van meer dan 550 pk en een koppel van meer dan 700 Nm. Daarmee zou de nieuwe P7 weleens sneller kunnen zijn dan de huidige P7 Performance AWD, die in 3,9 seconden naar 100 km/u flitst en dankzij een batterij van 86,2 kWh tot 610 kilometer ver komt volgens de Chinese CLTC-cyclus.
Of de nieuwe P7 dat cellenpakket overneemt, is nog niet duielijk. Zeker is al wel dat hij zal gebruikmaken van een 800-voltarchitectuur, in navolging van de bestaande G6 en G9. Er is ook sprake van DC-laadvermogens van meer dan 300 kW.
Veiligheid en AI
Wat technologie betreft, mogen we het hele arsenaal aan ADAS-rijhulpsystemen verwachten, dat een hele waslijst aan sensoren, camera’s, radars en lidars combineert met artificiële intelligentie om autonoom rijden op (minimaal) niveau 2 mogelijk te maken. Daarboven zal de nieuwe Xpeng P7 ook over een bijzonder uitgebreide connectiviteit beschikken, net als over een stemassistent die eveneens gebruikmaakt van AI. Het systeem is eveneens geschikt voor over-the-air-updates.
De nieuwe generatie van de Xpeng P7 komt in de loop van de komende maanden op de markt in China, Europa volgt misschien nog eind dit jaar, of anders begin 2026.
