Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Porsche 963 RSP is straatversie van de Le Mans-racer

Geschreven door Klaas Janssens op 06-06-2025

In aanloop naar de 24 Uur van Le Mans volgende week toont Porsche de 963 RSP. Dat is een straatlegale versie van de WEC-machine waarmee de Duitse constructeur de legendarische etmaalrace hoopt te winnen.

Samenvatting Porsche 963 RSP (2025)

  • RSP staat voor Roger Searle Penske
  • Straatlegale WEC-racewagen
  • Moderne interpretatie van de 917 "Count Rossi" uit 1975
  • De V8 uit de 918 Spyder, maar met dubbele turbo

Naar het voorbeeld van de straatversie van de Porsche 917, 50 jaar geleden op vraag van graaf Rossi gebouwd, komt de Duitse constructeur vandaag met een hedendaagse interpretatie. De 963, die volgende week wil meedingen naar de overwinning in de 24 Uur van Le Mans, krijgt immers een straatlegale variant: de RSP, wat staat voor Roger Searle Penske.

2025 Porsche 863 RSP

En dat is geen toeval, want de officiële Porsche-racers worden gerund door het Amerikaanse Team Penske. Roger zelf mag zich bovendien de nieuwe eigenaar noemen van de allereerste, wellicht allerenigste Porsche 963 RSP.

Met drukgevoede V8

De transformatie van WEC-racer tot straatlegale supercar vereiste heel wat ingrepen. Het zilverkleurige koetswerk van de Porsche 963 RSP oogt grotendeels identiek; alleen het ontbreken van een startnummer en de aanwezigheid van (Franse) nummerplaten verraden dat het om de Roger Penske-editie gaat. Ook het interieur oogt vertrouwd, al is het bij de RSP net iets stijlvoller afgewerkt. Let ook op de centrale bekerhouder...

2025 Porsche 863 RSP

De ophanging kreeg een mildere afstelling dan die van de WEC-versie, inclusief een liftfunctie voor de slechts enkele millimeters boven het asfalt scherende neus. Maar het grootste nieuws zit onder de uit kevlar opgetrokken carrosserie, want daar schuilt de V8-motor uit de Porsche 918 Spyder.

2025 Porsche 863 RSP

Dat 4,6-liter blok krijgt niet alleen assistentie van een MGU-elektromodule, gemonteerd tussen de motor en de transmissie (goed voor 68 pk aan elektrische boost), maar ook van twee turbo’s – waar de 918 Spyder het nog met een atmosferische V8 deed. Over de exacte prestaties blijft het voorlopig gissen, maar traag zal de Porsche 963 RSP alvast niet zijn.

Met de RSP bouwt Porsche een racewagen om tot straatsporter – en niet andersom. Het resultaat? Een wagen die doet dromen, met een geest uit Le Mans en een ziel voor de openbare weg.

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten