De Rimac Nevera brak zowat elk snelheidsrecord dat er bestaat, toch zit er nog rek op het prestatiepotentieel van de elektrische hypercar. Daarom komt de Kroatische sportwagenbouwer met deze radicale R-versie op de proppen, die je herkent aan zijn aerodynamisch geoptimaliseerde voorbumper en aan zijn uit de kluiten gewassen achtervleugel.

Het elektrische aandrijfgeheel van de Rimac Nevera R ontwikkelt een systeemvermogen van 2.107 pk (+193 pk), extra power die voor nog flitsendere acceleraties zorgt. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt nog 1,81 seconden, die van 0 naar 200 en van 0 naar 300 km/u nemen niet meer dan 4,38 en 8,66 tellen in beslag. De topsnelheid bedraagt 412 km/u.
3,8 seconden sneller
Toch zijn het niet de sprintprestaties die de Rimac Nevera R typeren. Op zoek naar een sportiever rijgedrag verwelkomt de Kroatische hypercar All-Wheel Torque Vectoring (R-AWTV) van de jongste generatie. Er is ook sprake van Evo2-remmen en van Michelin Cup 2-banden, voor een geheel van aanpassingen die ervoor zorgen dat de R-versie het testcircuit van Nardo bijna 4 seconden sneller rondt dan de "gewone" Rimac Nevera.

De productie van de Rimac Nevera R wordt gelimiteerd tot 40 stuks wereldwijd. Hopelijk zorgt deze R-versie ervoor dat de verkoop wat voorspoediger verloopt, want de eveneens onder supervisie van Mate Rimac ontwikkelde Bugatti Tourbillon vindt beduidend makkelijker klanten. Zou dat aan diens V16 kunnen liggen...