Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / ThunderPower Chloé: Made in Belgium

Geschreven door David Leclercq op 19-10-2018

Ter gelegenheid van de ondertekening van hun samenwerkingsakkoord presenteerden het Waalse investeringsfonds SOGEPA en de Chinese fabrikant Thunderpower de Chloé, een elektrisch stadswagentje met een autonomie van 350 km.

ThunderPower, het Chinese merk van elektrische auto's, en SOGEPA, het Waalse investeringsfonds, hebben een overeenkomst ondertekend om de voormalige industriële site van Caterpillar te rehabiliteren. Concreet betekent dit dat beide partijen een bedrijf op de Maagdeneilanden zullen vormen om het merk op Europese bodem te introduceren. Uiteindelijk wordt van Gosselies verwacht dat ze 30.000 exemplaren van de elektrische stadswagen Chloé gaan bouwen, voordat ze ook de productie van de sedan en de toekomstige SUV van het merk zouden krijgen.

Geen sedan, maar een stadsauto

Aanvankelijk werd verwacht dat ThunderPower zijn grote Sedan in Gosselies zou assembleren. Maar de plannen zijn veranderd, want de ontwikkeling van die vierdeurs loopt wat achterop de aanvankelijke plannning. De Chloé stond verder, daarom was het logisch dat die elektrische stadswagen voorrang kreeg. Hoe dan ook is de kans groot dat de op stapel staande Sedan en SUV ook hier gebouwd zullen worden.
 
De plannen van de CEO van ThunderPower, Shen Wei "Wellen", zijn ambitieus voor Europa. Hij gaat er immers vanuit dat de markt voor elektrische voertuigen die slechts 5% zal vertegenwoordigen snel zal groeien naar 68% in 2040. Vandaar dat ze de elektrische troefkaart uitspelen. Volgens hem zou, als de elektriciteitsmarkt in 2021 slechts 5% zal vertegenwoordigen, deze snel moeten groeien tot 68% in 2040. Vandaar de urgentie van elektriciteit. Nog steeds in ontwikkeling, onthult de kleine Chloé al enkele van zijn specificaties: een batterij van 50 kWh en een autonomie van 350 kilometer volgens de Europese cyclus NEDC. 

Waarom op de Maagdeneilanden?

Het is natuurlijk merkwaardig dat het Waalse Gewest aan de slag gaat via een belastingparadijs, maar het was duidelijk een conditio sine qua non voor ThunderPower om zich in België te vestigen. Ook nam Renaud Witmeur (SOGEPA) alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen, zodat alle transacties transparant zouden blijven. Hij verkreeg ook van ThunderPower dat hij zijn winstbelasting betaalt volgens de Belgische wetgeving. En wanneer Shen Wei "Wellen" wordt gevraagd of hij de kosten van de Belgische beroepsbevolking niet als een rem beschouwt, antwoordt hij "nee, omdat de assemblagelijn sterk geautomatiseerd zal zijn". Als zodanig voorziet het ook in de creatie van 300 banen in 2020, 650 in 2023 en ... 4000 uiteindelijk. Wat veel lijkt, maar kan worden verklaard door de wens om ook de IT, de marketing, de R&D en aanverwante afdelingen naar Gosselies te verhuizen. Want Thunderpower stelt dat België de basis wordt van alle Europese activiteiten.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten