Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Toyota Land Cruiser krijgt mildhybride aandrijflijn op 48 volt

Geschreven door Klaas Janssens op 23-06-2025

De Toyota Land Cruiser krijgt een hybride aandrijflijn. Eentje die de 2,8 liter-diesel zegent met een 48V-module, waardoor de prestaties verbeteren en de CO2-uitstoot daalt.

Samenvatting Toyota Land Cruiser Hybrid 48V (2025)

  • MHEV-module op 48 volt
  • Op basis van de 2,8 liter-dieselmotor
  • Bonus van 12 kW en 65 Nm
  • Ongeveer 5% zuiniger
  • Eerste leveringen eind 2025

De noeste, maar ouderwetse dieselmotor die de neus van de nieuwe Toyota Land Cruiser vult, krijgt een compacte elektromodule op 48 volt gepast. De zelfonbrander blijft 204 pk en 500 Nm sterk, maar bij het aanzetten levert de slechts 7,6 kilogram wegende lithium-ionbatterij een maximalel surplus van 12 kW/16 pk en 65 Nm. Aan de off-roadcapaciteiten van de Japanse terreinbeul wordt niet geraakt.

Toyota Land Cruiser Hybrid 48V  (2025)

Het accupakket van de Toyota Land Cruiser Hybrid 48V, dat opgeladen wordt tijdens het remmen, zorgt ervoor dat de 4x4 wat vlotter herneemt en wat minder verbruikt. Volgens de Japanners wordt de Land Cruiser tot 5% zuiniger, zodat het gemiddelde normverbruik net onder de 10 liter per 100 kilometer zou zakken. Verder moet die elektrohulp ook de gasrespons verbeteren, het stationair toerental verlagen en een stillere herstart garanderen. 

In onze Detailtest omschreven we de nieuwe Toyota Land Cruiser als een polyvalent werkpaard met een aura dat tot de verbeelding blijft spreken. Maar ook dat diens dieselmotor traag en rumoerig ook fiscaal erg oninteressant bleek. Hoewel alle kleintjes helpen, kan de Hybrid 48V dat probleem niet helemaal oplossen.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten