Samenvatting Toyota Land Cruiser Hybrid 48V (2025)
- MHEV-module op 48 volt
- Op basis van de 2,8 liter-dieselmotor
- Bonus van 12 kW en 65 Nm
- Ongeveer 5% zuiniger
- Eerste leveringen eind 2025
De noeste, maar ouderwetse dieselmotor die de neus van de nieuwe Toyota Land Cruiser vult, krijgt een compacte elektromodule op 48 volt gepast. De zelfonbrander blijft 204 pk en 500 Nm sterk, maar bij het aanzetten levert de slechts 7,6 kilogram wegende lithium-ionbatterij een maximalel surplus van 12 kW/16 pk en 65 Nm. Aan de off-roadcapaciteiten van de Japanse terreinbeul wordt niet geraakt.

Het accupakket van de Toyota Land Cruiser Hybrid 48V, dat opgeladen wordt tijdens het remmen, zorgt ervoor dat de 4x4 wat vlotter herneemt en wat minder verbruikt. Volgens de Japanners wordt de Land Cruiser tot 5% zuiniger, zodat het gemiddelde normverbruik net onder de 10 liter per 100 kilometer zou zakken. Verder moet die elektrohulp ook de gasrespons verbeteren, het stationair toerental verlagen en een stillere herstart garanderen.
In onze Detailtest omschreven we de nieuwe Toyota Land Cruiser als een polyvalent werkpaard met een aura dat tot de verbeelding blijft spreken. Maar ook dat diens dieselmotor traag en rumoerig ook fiscaal erg oninteressant bleek. Hoewel alle kleintjes helpen, kan de Hybrid 48V dat probleem niet helemaal oplossen.