De nieuwe Cobra samengevat:
- Als GT en als Coupé
- V8 met turbo van meer dan 700 pk
- Ook als bravere versie met een 2.0 van 395 pk
- Streefgewicht van minder dan 1.450 kg
- Beschikbaar vanaf eind 2025
De Shelby Cobra is een van de meest iconische sportwagens aller tijden. Het is ongetwijfeld ook een van de meest nagemaakte sportwagens, want de originele versies zijn erg zeldzaam en hebben intussen een astronomische waarde bereikt. AC, dat de eerste Cobra's bouwde, heeft besloten de mythe te doen herleven dankzij de hulp van een Zweeds bedrijf: T-Engineering. En hoewel die naam je misschien weinig zegt, zal je de vorige werkgever van zijn ingenieurs wel kennen: Saab! Dankzij de hoofdzetel van T-Engineering in Trollhättan, in de oude Saab-fabrieken, krijgt AC ook toegang tot een testcircuit om zijn nieuwe Cobra te ontwikkelen. In diezelfde fabriek werden ook de Saab 92, 900 Turbo en de laatste generatie 9-5 ontwikkeld.

Geen elektrificatie op komst
De nieuwe Cobra blijft een klassieke Britse sportwagen, die zowel als cabriolet of als GT verkrijgbaar zal zijn. De eerste versie die op de markt komt, wordt de Clubsport Edition, met een vermogen dat tegen de 800 pk aanschurkt. De techniek komt van Ford, met name de 5 liter-V8 uit de Mustang, die voor de gelegenheid een turbo aangemeten krijgt. Liefhebbers van de originele Cobra mogen dus gerust zijn. Voor wie liever niet zijn levensverzekeringspolis aanspreekt, zal AC ook een meer bescheiden 2 liter-viercilinder turbo aanbieden, die nog steeds 395 pk naar de achterwielen stuurt.
Opvallend genoeg zal de nieuwe Cobra niet enkel met open dak gemaakt worden. Er komt ook een Coupé-versie voor wie op zoek is naar een meer moderne en veelzijdige versie van een van de beroemdste auto's aller tijden.