Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Alfa Romeo MiTo MultiAir

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-06-2009

De Alfa MiTo wordt beschikbaar met MultiAir-technologie, met elektronisch gestuurde inlaatkleppen op een kleine drukgevoede benzinemotor voor een hoger koppel en vermogen en een lager verbruik.

De door Fiat ontwikkelde MultiAir-motor zal als primeur worden geïntroduceerd in de Alfa Romeo MiTo. De drukgevoede benzinemotor 1.4 MultiAir zal in september worden gelanceerd in drie vermogensversies: 105, 135 en 170 pk. Het interessante aan deze motor met elektronisch gestuurde inlaatlucht is zijn rendement. Dankzij deze technologie kan namelijk het koppel bij lage toeren worden verhoogd, met als resultaat de hernemingcapaciteiten van een diesel. Ook het vermogen vaart er wel bij, terwijl het verbruik met zo'n tien procent daalt. De MultiAir-technologie levert niet alleen een lagere uitstoot van CO2 op, maar vermindert ook drastisch die van partikels en van NOx (met zo'n 60 procent). Bovendien zullen de MultiAir-versies van de MiTo ook uitgerust zijn met een stop-startsysteem.

Het bijzondere aan deze motor is dat het openen en sluiten van de inlaatkleppen losgekoppeld kan worden van de rotatie van de nokkenas. Een elektrohydraulisch systeem maakt namelijk gebruik van een kamer waarin olie al dan niet onder druk gezet kan worden via een solenoïdeklep. Onder druk, met de klep gesloten, dient de olie als solide verbinding die de beweging doorgeeft van de nokkenas aan de inlaatklep. Maar door een specifieke klep te openen kan de computer de oliedruk wegnemen en zo de inlaatklep verplichten om met behulp van een veer dicht te gaan, zonder directe verbinding met de nokkenas.

Door de openings- en sluitingstijd van de solenoïdeklep te controleren biedt de motor een uitgebreide keuze aan openingsprogramma's voor de inlaatkleppen. Voor het maximumvermogen is de solenoïdeklep altijd gesloten en worden de inlaatkleppen volledig door de mechanische nokkenas. Bij laag toerental en volle belasting gaat de solenoïdeklep open, waardoor de inlaatklep vroegtijdig gesloten kan worden, waardoor de hoeveelheid lucht in de cilinder wordt verhoogd om te voorkomen dat de gassen onbedoeld terug in het spruitstuk terechtkomen. Bij gemiddelde belasting wordt de solenoïdeklep vroeger geopend, zodat de inlaatkleppen gedeeltelijk worden geopend.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten