Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Apollo IE: vol superlatieven

Geschreven door Jean-François Christiaens op 27-10-2017

Apollo voert al een tijdje de spanning op rond zijn toekomstige supersportwagen. Vandaag is hij eindelijk onthuld. Gezien de technische kenmerken lijkt hij het lange wachten meer dan waard te zijn geweest.

Dit is dus het monster vol superlatieven van Apollo: de Intensa Emozione, of IE voor intimi. Het radicale karakter van het beest begint al bij zijn erg beperkte productie: Apollo gaat er slechts tien van maken en niet meer. Maar dat is uiteraard niet het meest duizelingwekkende cijfer van deze auto. Zo is zijn motor een pareltje voor liefhebbers van dikke, atmosferische krachtbronnen. Het is een V12 die natuurlijk ademt, met een longinhoud van 6,3 liter. Hij ontwikkelt liefst 780 pk bij het torenhoge toerental van 9.000 o/m. Voor flitsende hernemingen heeft hij 760 Nm aan koppel in reserve. Die straffe cijfers worden nog indrukwekkender als je weet dat de bolide door zijn koolstofvezel kas slechts 1.250 kilo weegt.

1.350 kilo neerwaartse druk

De uitgekiende stroomlijn van de IE geeft hem niet enkel de look van een racemonster dat van het circuit is ontsnapt. Zijn spoilers, ‘snorkel’ en andere hulpmiddelen geven hem bij 300 km/h een neerwaartse druk van 1.350 kilo (44,5 procent op de vooras, 55,5 procent op de achterwielen). Daarmee moet hij in snelle bochten verbluffend stabiel zijn. Volgens Apollo haalt de auto een top van 335 km/h. Een ander indrukwekkend cijfer: optrekken van 0 naar 100 km/h duurt 2,7 seconden. Om de supersportwagen met zijn sequentiële zesbak ten volle te kunnen benutten, heeft hij vooraan koolstofremmen met klauwen met zes zuigers (vier achteraan) van Brembo. De schokdempers komen van Bilstein en de antirolstangen zijn verstelbaar. Maar ook de motorsturing kent drie standen (nat, sport, circuit), de trekkrachtcontrole heeft er 12 en het ABS 10. De bodemvrijheid kan variëren van 60 tot 110 millimeter, of zelfs 160 millimeter onder de 60 km/h om zonder kleerscheuren over gepokt asfalt te kunnen rijden, als je pakweg om boodschappen gaat. De prijs van dat alles? 2,3 miljoen euro…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten