Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Aston Martin DB12 (2023) - DB12 zonder V12

Geschreven door Frédéric Kevers op 25-05-2023

Verkijk je niet op de naam: de nieuwe Aston Martin DB12 doet het immers zonder V12 onder de gestrekte motorkap.

Met de nieuwe Aston Martin DB12 lanceert de Engelse constructeur een heel nieuwe generatie sportwagens, die de ambitie hebben om uit te groeien tot de nieuwe referentie op het gebied van prestaties, luxe en stijl. Om de messcherpe concurrentie van antwoord te dienen, vult de DB12 de typisch Britse charme van de producten uit Gaydon aan met moderne technologieën.

Het concept achter de Aston Martin DB12: het luxueuze comfort van een Bentley Continental GT combineren met de prestaties van een Ferrari Roma, gekoppeld aan een onovertroffen rijdynamiek en een bestuurdergerichte benadering. Gaydon belooft alvast sensaties “die je nooit eerder ervoer in een Aston Martin”. 

2023 Aston Martin DB12

Belle is een Beest

Sinds de lancering van de DB9 wist Aston Martin steeds weer te verleiden met de tijdloze schoonheid van hun modellen. De nieuwe Aston Martin DB12 vormt geen uitzondering op die regel. De jongste creatie van Marek Reichman werpt zich op als de synthese van de elegantie van de DB11 en de brutaliteit van de DBS Superleggera.

Om zijn zuivere lijnenspel te vrijwaren beschikt de nieuwe Aston Martin DB12 over een wegklapbare spoiler op het kofferdeksel, ‘zwevende’ voorruitstijlen en een dito dak, en vloeiender gevormde flanken. De voornaamste nieuwigheid schuilt echter in de koplampen, die (eindelijk) gebruikmaken van led-matrices met een gloednieuwe lichtsignatuur.

Aston Martin benadrukt daarnaast de zorg die aan de stroomlijn werd besteed om de koeling van de motor en de remmen te optimaliseren en windgeluiden tegen te gaan. Zo werden de achteruitkijkspiegels hertekend, zonder afbreuk te doen aan hun balans tussen volume en vloeiende lijnen. 

2023 Aston Martin DB12

Beetje Bentley

Terwijl de koetswerkstijl een evolutie is, mogen we voor het handgemaakte, weelderige interieur met leder, carbon en edele materialen eerder van een revolutie spreken. Deze Aston Martin DB12 wil dan ook wedijveren met de Bentley Continental GT.

Het verouderde scherm, het ouderwetse dashboard of de van Mercedes geërfde touchpad voor de infotainmentbediening op de middenconsole behoren dan ook definitief tot het verleden. In de plaats komt een cockpit met twee hogeresolutieschermen van 10,25 duim: eentje voor de instrumenten achter het nieuw ontworpen stuurwiel en eentje voor het nieuwe, intern ontwikkelde infotainmentsysteem.

Dat centrale scherm is door een gewelfde console verbonden met de armsteun en bevat een nieuw besturingssysteem dat specifiek voor Aston Martin werd ontwikkeld. Alle bedieningselementen voor de comfort- en rijfuncties behouden echter fysieke knoppen naast de aanraakinterface. Zelfs de draadloze functies van Apple CarPlay en Android Auto zijn van de partij. Voor muziekliefhebbers zal een op maat ontworpen audiosysteem van Bower & Wilkins worden aangeboden.

2023 Aston Martin DB12

Wat Ferrari

Om qua prestaties en efficiëntie te kunnen wedijveren met de Ferrari Roma heeft Aston Martin de V8-biturbo van AMG-origine herwerkt, zodat die nu 680 pk bij 6.000 opm en 800 Nm koppel van 2.750 tot 6.000 opm ontwikkelt. Een achttrapsautomaat brengt al dat geweld over naar de achterwielen. Dat moet volstaan om de nieuwe Aston Martin DB12 een topsnelheid van 325 km/u te geven en in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u te laten sprinten.

Ook de wegligging van de Aston Martin DB12 kreeg veel aandacht. De gelijmde aluminium structuur met een 7 procent hogere torsiestijfheid, de gewichtsverdeling over voor- en achteras van 48/52 procent en de nieuwste generatie adaptieve Bilstein DTX-schokdempers moeten het rijgedrag nog nauwkeuriger en levendiger maken. De standaardremmen zijn van staal, de optionele koolstofkeramische schijven drukken het niet-afgeveerde gewicht met 27 kilogram, voor meer efficiëntie en een scherpere stuurprecisie.

2023 Aston Martin DB12

Driver centricity

De Aston Martin DB12 wil het plezier van ontspannen cruisen met de elleboog op de deur verenigen met de rigoureuze efficiëntie van een echte sportwagen. Daarvoor bedachten de Britse ingenieurs hun DB12 met een heel arsenaal aan rijhulpsystemen, die subtiel en transparant moeten werken om in elke modus – GT, Sport, Sport+, Wet en Individual – authentieke rijsensaties af te leveren.

De Britten hebben het in dat verband over ‘Driver centricity’. De controle over het rijgedrag van de Aston Martin DB12 wordt voortaan toevertrouwd aan een ultramodern ESP-systeem, dat Porsche ook op de Taycan gebruikt en dat vier standaardmodi biedt: Wet, On, Track en Off. Die stabiliteitscontrole doet een beroep op tal van sensoren, waaronder een zesassige inertiemeting. Daarmee kan de elektronica permanent analyseren wat de auto doet, om zo het gripniveau te voorspellen en gerichter, sneller en transparanter in te grijpen.

De commercialisatie van de nieuwe Aston Martin DB12 is gepland voor het derde kwartaal van 2023.

 

 

 

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten