Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A3 Sportback g-Tron

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-03-2013

Audi heeft een A3 Sportback omgebouwd voor aardgas, al doet de A3 Sportback g-Tron in bepaalde omstandigheden ook nog gewoon een beroep op zijn benzinemotor.

De Audi A3 Sportback g-Tron is een zogenoemde 'bifuel'-variant: hij kan op aardgas én op benzine rijden. Het aardgas wordt onder een druk van 200 bar opgeslagen in twee tanks van 7 kilogram die zich onder de koffervloer bevinden. Ze zijn ontworpen uit lichtgewichtcomposietmaterialen. Deze vijfdeurs maakt gebruik van een elektronische regelaar met het oog op een optimale druk ter hoogte van de inspuiting en de kleppen. Wanneer extra veel vermogen vereist is of de gasdruk ontoereikend is, doet de g-Tron een beroep op benzine. Hetzelfde gebeurt om de auto te starten bij te lage buitentemperaturen of eenvoudigweg wanneer de gastanks leeg zijn.

Om op aardgas te kunnen werken werden de cilinderkop, de drukvoeding via turbo, de inspuiting en de katalysator herwerkt. De 1.4 TFSI ontwikkelt 110 pk en 200 Nm. Audi kondigt een sprint van 0 tot 100 km/h aan in 11 seconden. Met de opgegeven normgemiddeldes komt de A3 g-Tron 400 kilometer ver op gas en daarbovenop nog eens 900 kilometer op benzine. Zuiver op gas bedraagt de CO2-uitstoot minder dan 95 g/km.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten