Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A5 & S5 Cabriolet

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-12-2008

De Audi A5 en zijn sportieve afgeleide S5 krijgen een cabrioversie. De open vierzitter biedt een uitgebreid palet aan motoren, waaronder de 3.0 TFSI V6 voor de S5.

De erg mooie en succesvolle Audi A5 kon niet anders dan een knap startpunt zijn voor een nieuwe cabrio met stoffen kap. Het resultaat mag er dan ook zijn. Het dak gaat open in 15 seconden, sluiten duurt twee tellen langer, en dat gebeurt standaard volautomatisch. Het dak kan trouwens ook rijdend worden bediend, zolang de snelheid onder 50 km/h blijft. Het windscherm is echter wel een optie. Net zoals Mercedes biedt ook Audi nu een halsverwarming aan, terwijl het van BMW het speciale leer heeft gekopieerd dat niet te heet wordt wanneer de auto in de zon geparkeerd staat.

Met het dak open is de kofferruimte 320 liter groot, wat relatief veel is. De ingenieurs hebben dan ook bijzonder lang gestudeerd op een gesofisticeerd plooimechanisme voor het dak zodat het zo weinig mogelijk plaats inneemt: slechts 60 liter. Wanneer het dak dicht is, komt dus 380 liter stouwruimte vrij. Bovendien heeft hij een neerklapbare achterbank, zodat het volume tot 750 liter kan worden uitgebreid. Onder de lange motorkap schuilen de vijf rechtstreeks ingespoten motoren van de A5 coupé, met name drie benzines en twee diesels, met vermogens van 180 pk (132 kW) tot 265 pk (195 kW). De S5 Cabriolet, die door Audi als een apart model wordt beschouwd, wordt aangedreven door de 3.0 TFSI van de nieuwe S4 in plaats van de 4.2 V8 uit de S5 coupé.

De 3.0 V6 is, hoe vreemd het ook moge klinken voor een drieliter, een downsizing-motor omdat hij een 4.2 vervangt. De drukgevoede V6 levert 333 pk (245 kW) en 400 Nm (tussen 2.900 en 5.300 o/m). Hoewel hij iets minder vermogen heeft dan de coupé, kan hij toch naar 100 km/h spurten in 5,6 seconden (tegenover 5,1 seconden voor de S5 met zijn 354 pk). De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. De V6 is gekoppeld aan een S-Tronicversnellingsbak met zeven trappen en dubbele koppeling en aan een Quattro-vierwielaandrijving. Verder krijgt de S5 Cabriolet standaard een akoestisch beter beschermde kap, xenonlampen, elektrische sportstoelen met een bekleding in leer en alcantara, achttienduimvelgen, een stuurwiel met bedieningsknoppen voor radio en telefoon en een Servotronic-stuurbekrachtiging. Het sportdifferentieel van de S4 met vectoriële koppelverdeling tussen de achterwielen is een optie.

De A5 Cabriolet is er als voorwielaandrijver maar ook met vierwielaandrijving, afhankelijk van de motor. Die laatste bepaalt ook of je schakelt via een manuele zesbak, een Multitronic (CVT-automaat) of de S-Tronic (standaard op de 3.0 TDI). Om te compenseren voor het gebrek aan een dak is het onderstel op verschillende plaatsen versterkt, met name ter hoogte van de zijschorten, de A-stijl en achteraan. Tussen de koffer en de achterbank zitten rolbeugels verborgen, die automatisch omhoog springen bij een koprol.

De Audi's A5 en S5 Cabriolet komen in het tweede trimester van 2009 op de markt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten