Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A6 Avant

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-05-2011

De breakvariant van de Audi A6 treedt in de voetsporen van zijn voorgangers met een dynamische lijn en een luxueus interieur dat uitmondt in een ruime koffer. Er zullen zes motoren beschikbaar zijn.

De Audi A6 Avant, die te zien zal zijn op het salon van Frankfurt, van 15 tot 25 september, krijgt uiteraard hetzelfde aangezicht als de berline. De verschillen zijn zichtbaar vanaf het dak, dat uitgerust is met rails. De aflopende achterpartij krijgt een kofferklep die je, optioneel, automatisch kan openen door even met de voet onder de achterbumper te bewegen (zoals dat ook kan bij de Volkswagen Passat). De koffer heeft standaard een dubbele bodem, sjorogen en bevestigingsrails en -riemen. Het laadvolume bedraagt 565 liter, maar stijgt tot 1.680 liter als je de rugleuningen van de achterbank neerklapt.

De break meet in de lengte 4,93 meter, in de breedte 1,87 meter en in de hoogte 1,46 meter. Zijn wielbasis werd verlengd tot 2,91 meter. Het gewicht is verminderd dankzij een koetswerk dat voor ongeveer 20 procent samengesteld is uit aluminium onderdelen. Zo weegt hij met de 2.0 TDI nu 1.640 kilo, 70 kilo minder dan de vorige A6 Avant. Onder de motorkap zal Audi zes verschillende motoren met directe injectie aanbieden: twee benzines en vier TDI's, met vermogens die liggen tussen de 177 (2.0 TDI) en 313 pk (de nieuwe 3.0 TDI met meerfasige drukvoeding). Al deze motoren zijn ontworpen met het oog op een lager verbruik.

Het aanbod versnellingsbakken is divers. Afhankelijk van de motorversie kan de break een manuele zesbak krijgen, de gerobotiseerde zevenbak S-Tronic, de continu variabele transmissie Multitronic of de Tiptronic-achttrapsautomaat. Op de A6 Avant zal ook de Quattro-vierwielaandrijving beschikbaar zijn. De voorwielaangedreven versies krijgen een ESP met een elektronische blokkeringsfunctie die een mechanisch sperdifferentieel vervangt. Het rijdynamieksysteem Audi Drive Select is standaard. Dat past de aandrijving, ophanging en rijhulpsystemen aan volgens drie modi: Comfort, Auto, Dynamic en Individual. Tot slot staat tussen de vele opties een UMTS-verbinding die internettoegang kan verschaffen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten