Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / PHEV-offensief Audi: Q5, A6, A7 en A8 TFSI e

Geschreven door Klaas Janssens op 25-02-2019

Ingolstadt lanceert een nieuw PHEV-offensief. Zowel de Audi Q5 als de A6, A7 en de A8 krijgen een plug-inhybride variant.

Tijdens het salon van Genève begin maart trekt Audi een heus PHEV-modellenoffensief op gang. De Q5, de A6, de A7 Sportback én de A8 verwelkomen een plug-inhybride versie. Die worden niet langer onder de noemer e-tron geplaatst (die reserveert de Duitse constructeur voortaan voor de volledig elektrische modellen), maar krijgen de TFSI e-badge op de achterklep gekleefd. 

Het plug-inhybride aandrijfgeheel combineert een drukgevoede TFSI-benzinekrachtbron met een elektromotor en met een lithium-ionpakket van 14,1 kWh. De PHEV-versies komen telkens in twee smaken, met naast een gewone ook een sportievere invulling. Dan heeft Audi het over een strakkere onderstelset-up, een atletische verpakt koetswerk en extra e-boost van de elektromotor.

40 kilometer

De Q5, de A6 en de A7 Sportback paren die extra e-kracht aan een 2 liter-turbomotor. De elektromotor wordt geïntegreerd in de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, voor de aandrijving zorgt de Quattro Ultra-vierwielaandrijving. De 50 TFSI e is 299 pk en 450 Nm sterk, de 55 TFSI e ontwikkelt 367 pk en 500 Nm. De A8 gebruikt een 3 liter-krachtbron als basis en maakt gebruik van een achttrapsautomaat, maar de elektromotor en het accupakket zijn hetzelfde. De 60 TFSIe heeft een vermogen van 449 pk voor een maximaal koppel van 700 Nm.

Audi communiceert nog niet over de specificaties van die plug-inhybride modellen, dus naar de CO2-uitstoot of de prestaties blijft het raden. Ze zeggen wel dat het elektrische rijbereik minstens 40 kilometer zal bedragen, berekend volgens de WLTP-methode. Om de efficiëntie van het hybride aandrijfgeheel te maximaliseren, gooit Audi een heleboel hulpmiddeltjes in de strijd, gaande van een actief gaspedaal met variabele feedback, over speciale EV-menu's in het centrale multimediasysteem tot de voorspellende functie van het navigatiesysteem, dat ervoor zorgt dat het hybride aandrijfgeheel gaat anticiperen op de geplande route.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten