Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi Q8: begin van een nieuw tijdperk

Geschreven door David Leclercq op 07-06-2018

Audi lanceert eindelijk zijn Q8, de “coupéversie” van de Q7. Hij gaat voor luxe en dynamiek, maar ook voor 48V-hybridisering, net zoals de jongste A8. Enkele uren voor de officiële voorstelling zijn echter al een paar foto’s uitgelekt.

BMW heeft het segment van de SUV-coupés lang voor zich alleen gehad met zijn X6 en wat recenter ook de X4. Toegegeven, Mercedes was ondertussen ook op de trein gesprongen (GLC en GLE Coupé), maar Audi had nog niet gereageerd. Vandaag doet het dat eindelijk met de introductie van de Q8.

Q7-basis

Technisch gezien is de Q8 afgeleid van de Q7. Hij is iets compacter, maar blijft toch een fors model met zijn lengte van 4,99 meter, zijn breedte van 2 meter en zijn hoogte van 1,71 meter. Bijzonder is zijn wielbasis van 3 meter, waardoor hij erg veel binnenruimte achterin zou moeten bieden. Daar zijn trouwens drie zitplaatsen, terwijl de achterbank verschuifbaar is voor zoveel mogelijk gebruiksgemak. In maximumopstelling slikt de koffer 1.755 liter.

Nieuw front

De Q8 heeft een nieuw radiatorrooster. Het achthoekige ontwerp daarvan zullen we ongetwijfeld zien doorsijpelen naar andere modellen van het merk, of toch zeker die van de Q-familie. De licht aflopende daklijn eindigt in wat schuiner opgestelde D-stijlen. Heel wat details zijn overgenomen van het prototype Quattro dat een paar maand geleden werd onthuld, onder meer de velgen met een diameter van tot 22 duim. Achterin zien we de nieuwe “digitale” lichthandtekening en de strip die de twee achterlichten verbindt zoals op de allereerste Quattro. Eigenaars kunnen als gadget de app myAudi downloaden waarmee ze van op afstand de lichtfuncties kunnen activeren.

Quattro

De Q8 is uiteraard een vierwielaandrijver en gebruikt een zuiver mechanisch Torsen-middendifferentieel met een statische koppelverdeling van 40/60, die echter varieert in functie van de beschikbare grip per as. Adaptieve schokdempers zijn standaard, maar de luchtveren, die de bodemvrijheid kunnen opkrikken tot 254 millimeter, zijn een optie. Audi biedt verder een tandheugel met variabele overbrenging (directer bij het naderen van de aanslagpunten) aan en een integraalstuur zoals de Lamborghini Urus. Dat systeem kan de achterwielen tot 5 graden laten tegen- of meesturen om ofwel de wendbaarheid ofwel de stabiliteit te bevorderen afhankelijk van de snelheid.

Hybride

Net zoals de nieuwe A8 kiest de Q8 voor een milde hybridisering rond een 48V-systeem. Dat bestaat uit een lithium-ionbatterij en een alternator-starter. Bij het remmen kan die tot 12 kW recupereren om die energie later blij lage snelheden (maximum 22 km/u) weer in te zetten voor de aandrijving.

Zuiver

Zoals zo vaak bij Audi oogt het interieur uitgepuurd en lijkt de afwerking boven alle kritiek verheven. Uiteraard is het gevaarte gezellig en comfortabel, met bijvoorbeeld masserende stoelen met ventilatie of een automatische klimaatregeling in 4 zones. De Q8 herneemt het aanraakvlak van het MMI en bijna alle functies zijn toegankelijk via twee grote schermen. Het bovenste scherm van 10,1 duim dient voor het infotainment, het onderste van 8,6 voor de klimaatregeling, praktische functies en tekstinvoer. De tellers tot slot zijn vervangen door een 12,3 duim groot digitaal scherm dat naar wens kan worden gepersonaliseerd.

De Audi Q8 wordt volgende week onthuld. Blijf ons volgen op onze website en sociale netwerken voor zijn avonturen…

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten