Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi R8 5.2 FSI Quattro

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-12-2008

De Audi R8 krijgt een V10 : die van de S6, S8 en Lamborghini Gallardo LP-560. Met zijn hogere vermogen belooft die nog sportiever te zijn.

De Audi R8 5.2 FSI Quattro zal vanaf 2009 verkrijgbaar zijn met een rechtstreeks ingespoten (120 bar injectiedruk), atmosferische V10. Deze open V10 met een blokhoek van 90 graden en aluminium zuigers ontwikkelt 525 pk bij 8.000 o/m (maar hij kan tot 8.700 o/m aan) en 530 Nm bij 6.500 o/m. De smering gebeurt via een droog carter zodat de motor erg laag kon worden ingeplant. Daardoor verlaagt het zwaartepunt van de hele auto en krijgt de auto een statische gewichtsverdling van 44/56 procent op de voor- en de achteras.

In vergelijking met de V8-versie is de R8 V10 slechts 31 kilo zwaarder, zodat hij in totaal 1.620 kilo weegt. Dat levert een verhouding gewicht-vermogen op van 2,09 kg/pk. Het is dan ook geen verrassing dat deze sportieve coupé in slechts 3,9 seconden naar 100 km/h spurt en een topsnelheid van 316 km/h haalt. De aandrijving gebeurt op de vier wielen en het onderstel bestaat rondom uit aluminium driehoeken, ondersteund door gestuurde schokdempers (Magnetic Ride). Om de supersporter efficiënt af te remmen, kreeg hij remschijven van 380 millimeter vooraan en 360 millimeter achteraan. Als optie zijn nog krachtigere koolstofkeramische schijven verkrijgen, die veel minder snel slijten.

Wanneer de R8 5.2 FSI in het tweede trimester van 2009 op de markt komt, zal de klant kunnen kiezen tussen een manuele of een gerobotiseerde zesversnellingsbak (R-Tronic). Voor beide versies is een Launch Control voorzien die kan worden geactiveerd met een druk op een aparte knop. Met deze grotere motor verbruikt de R8 13,7 l/100 km op de gemiddelde normverbruikscyclus. Hij is uiterlijk te herkennen aan zijn luchtinlaten met slechts twee horizontale lamellen en zijn grote ovalen uitlaatpijpen. De kofferspoiler komt nog steeds pas uit het koetswerk tevoorschijn boven 100 km/h.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten