Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi RS5

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-02-2010

De sportieve broer van de Audi A5, de RS5, wordt onthuld in Genève. Onder de motorkap ligt een hoogtoerige 4.2-V8. De actieve uitlaat geeft deze vierwielaandrijver een mooi geluid.

De Audi RS5, die klaar is voor Genève, is een coupé met 450 pk. Het hart van deze supersportieve versie van de A5 is een V8 van 4.2 liter die erg hoge toeren aankan (meer dan 8000 o/m). Deze FSI ontwikkelt een koppel van 430 Nm tussen 4.000 en 6.000 o/m. Het blok wordt gekoppeld aan de zevenversnellingsbak met dubbele koppeling S-Tronic en de vierwielaandrijving Quattro. Die is van de laatste generatie met een differentieel met kroonwielen. Het systeem stuurt tot 70 procent van het vermogen naar de voorwielen en tot 85 procent naar de achterwielen, maar in normale omstandigheden is de verdeling 40-60.

Naast het werk dat het lichte en compacte middendifferentieel verricht, wordt het koppel elektronisch over de vier wielen verdeeld om doorslippen tegen te gaan. Als optie is een elektronisch sportdifferentieel voor de achteras beschikbaar. Ten opzichte van het basismodel heeft de RS5 een met 20 millimeter verlaagd onderstel. Achter de velgen van 19 of 20 duim installeerde Audi krachtige remmen met grote geventileerde schijven. Optioneel kunnen die koolstofceramisch zijn. De sporen werden eveneens gewijzigd.

Achteraan klapt een spoiler uit zodra een snelheid van 120 km/h bereikt is. Met dit addendum haalt de RS5 250 km/h (280 km/h op aanvraag). Hij trekt op van 0 tot 100 km/h in 4,6 seconden. Vanuit zijn sportstoel kan de bestuurder kiezen uit verschillende rijmodi: Comfort, Auto en Dynamic. De keuze beïnvloedt de motor, de versnellingsbak, de sturing, het differentieel en de uitlaat. In het interieur heerst een donkere sfeer met elementen in carbon, leder en alcantara.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten