Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi S8: geen dieselmotor

Geschreven door Klaas Janssens op 02-07-2019

In tegenstelling tot de S6, S7 en SQ8 doet de nieuwe Audi S8 het zonder dieselmotor. Tussen de voorwielen ligt een 570 pk sterke V8-biturbo op 48 Volt.

Audi omschrijft de nieuwe S8 graag als een luxelimousine met een duister kantje. Met dank aan de actieve IA-ophanging met elektromechansiche actuatoren aan de wielen, aan de adaptieve demping en aan de luchtvering. En aan de actief meesturende achteras en het actieve sportdifferentieel op de achteras. Het karakter wordt bepaald door de gekozen kalibratie. Het Audi Drive Select van de Audi S8 telt liefst zeven verschillende modi.

Geen TDI

Geen TDI zoals bij de SQ8, de S8 doet het immers met een biturbobenzine: een 4 liter-V8 die een piekvermogen van 571 pk paart aan een maximumkoppel van 800 Nm. Schakelen doe je via de Tiptronic-achttrapsautomaat, de Quattro-vierwielaandrijving zorgt er intussen voor dat je die genereuze power ook op het asfalt gezet krijgt. Het TFSI-blok wordt gekoppeld aan een mildhybride 48-voltsysteem dat het gemiddelde brandstofverbruik met 0,8 liter per 100 kilometer drukt. De Audi S8 vertrouwt ook op actieve cilinderdesactivatie, een systeem dat de benzinedorst verder moet helpen temperen.

Sport én comfort

Om het geluidscomfort te optimaliseren komt het interieur met "active noise cancellation", al gaat de met actieve flaps gezegende uitlaatlijn net zo graag aan het grommen wanneer je een andere rijmodus selecteert. Voor het eerst in de geschiedenis zal de Audi S8 ook aangeboden worden met verlengde wielbasis. Het koetswerk draagt de intussen typische, ietwat onderkoelde S-signatuur, binnenin vind je naast een sportievere ambiance ook een heleboel veiligheids-, comfort- en andere multimediasnufjes.

2020 Audi S8 Quattro 4.0 TFSI V8

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten