Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Bentley Continental GT

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-09-2010

Bentley heeft zijn coupé, de Continental GT, vernieuwd. Dit model zorgde voor de heropleving van het merk in 2003. Voor de nieuwe generatie blijft de basis identiek, maar er komt een V8-versie bij.

In grote lijnen verschilt de nieuwe Bentley Continental GT niet heel veel van zijn voorganger, die het levenslicht zag in 2003. Maar als je dichter kijkt, valt op dat de lijnen gesculpteerder en meer uitgesproken zijn dankzij de technologie van de superplastische bewerking van aluminium. Het radiatorrooster staat meer rechtop. Aan de achtersteven is in het profiel het dubbele “hoefijzer” te zien zoals bij de Mulsanne. Van die laatste neemt de Continental GT ook de led-dagrijverlichting over die is geïntegreerd in het design van de koplampen. Voor het eerst zijn standaard 21-duimvelgen te bestellen (die dan de standaard twintigduimvelgen vervangen).

In het interieur zijn de veranderingen opvallender. De stoelen zijn helemaal nieuw en kregen de naam Cobra mee. Ze zijn slanker en volgens de constructeur ook comfortabeler. Het nieuwe interieur is voor het eerst uitgerust met een geïntegreerd infotainment-systeem met aanraakscherm van 20,3 centimeter. Het navigatiesysteem van de jongste generatie is compatibel met Google maps. Het audiosysteem zou zonder weerga zijn en werkt met acht kleine luidsprekers die werken volgens de geavanceerde Balanced Mode Radiator-technologie. De meest veeleisende muziekliefhebbers kunnen kiezen voor een systeem met 11 luidsprekers rondom, ontwikkeld door Naim, dat gebruik maakt van digitale Dirac Dimensions signalen die een virtueel geluidslandschap creëren voor elke passagier.

Onder de motorkap krijgt de zesliter-W12 er enkele paarden bij. Het vermogen is namelijk gestegen tot 575 pk (423 kW), tegenover 560 voorheen. Het koppel van 700 Nm is ronduit gargantuesk. De twinturbo-twaalfcilinder is gekoppeld aan een ZF-zestrapsautomaat met Quickshift-systeem dat tussengas toelaat. De vierwielaandrijving krijgt een nieuwe 40/60 koppelverdeling (in plaats van 50/50 voordien), waarbij de focus op de achterwielen ligt. Het onderstel is eveneens aangepast, met bredere sporen voor- en achteraan. Dankzij al die aanpassingen kan de luxecoupé naar 100 km/h spurten in 4,6 seconden.

De W12-motor verteert zowel E85 als conventionele loodvrije benzine. Maar Bentley ontsnapt niet aan de “downsizing-trend” en daarom staat er voor het einde van 2011 een V8 op stapel. Die krachtbron, met een inhoud van vier liter en 'hoog vermogen', moet de uitstoot van broeikasgassen met 40 procent kunnen reduceren. Bovendien wordt de achtcilinder goedkoper en kan zo een nieuwe instapversie aan het gamma worden toegevoegd. De nieuwe Bentley Continental GT wordt onthuld op het salon van Parijs, van 2 tot 17 oktober.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten