Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW 7-Reeks

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-07-2008

Nog eventjes en BMW stelt de vijfde generatie van zijn vlaggenschip voor. De nieuwe 7-Reeks bulkt natuurlijk van de technologie, en heeft onder andere internet en een systeem voor de herkenning van voetgangers aan boord.

Om beter aan te sluiten bij de rest van het gamma werd de 7-Reeks bedacht met krachtigere flanken. De Duitse luxeberline is 5,07 meter lang en zal uitpakken met een heel nieuw motorgamma. Verder neemt de 7-Reeks de versnellingspook van de zestrapsautomaat over van de X5 en de X6. De bij lancering verkrijgbare versies zijn de 750i, 740i en 730d, evenals de met 140 millimeter verlengde varianten 740Li en 750 Li. Qua technologie heeft de grote BMW heel wat te bieden. Om te beginnen werd het iDrive grondig herzien. Het ConnectedDrive biedt ook een onbeperkte internettoegang. De optie Night Vision werd uitgebreid met een systeem om voetgangers te herkennen. Ze verschijnen in het geel op het scherm en als de elektronische sturing vindt dat ze gevaar lopen, krijgt de bestuurder een extra visueel signaal.

Onder de motorkap van de 730d vinden we een volledig nieuwe motor van 245 pk (180 kW). Deze turbodiesel-zescilinder in lijn met variabele turbo en directe injectie via common rail van de derde generatie heeft een cilinderinhoud van 2993 cc. Zijn hernemingscapaciteiten worden gegarandeerd door het koppel van 540 Nm, dat beschikbaar is tussen 1750 en 3000 o/m. BMW belooft een gemengd normverbruik van 7,2 l/100 km, een sprinttijd van 0 tot 100 van 7,2 seconden en een topsnelheid van 245 km/h. De 740i introduceert een 326 pk-versie van de rechtstreeks ingespoten zescilinder-biturbo op benzine. Deze krachtbron van 2979 cc levert 450 Nm over een breed toerentalbereik, van 1500 tot 4500 o/m. Daarmee spurt de 7-Reeks van 0 tot 100 km/h in 5,9 seconden, terwijl zijn topsnelheid begrensd is op 250 km/h en zijn normverbruik 9,9 l/100 km bedraagt (6 seconden en 10 l/100 km voor de 740Li). De 750i ten slotte neemt de rechtstreeks ingespoten en 407 pk en 600 Nm krachtige biturbomotor van de X6 50i over. In de 7-Reeks is die goed voor een tijd van 5,2 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/h (5,3 seconden voor de 750Li) en een gemengd normverbruik van 11,4 l/100 km.

De 7-Reeks werd ook lichter gemaakt. Hij beschikt onder andere over volledig nieuwe, voornamelijk van aluminium vervaardigde wieltreinen, met een vooras met dubbele schuine driehoeken en een unieke V-vormige achteras. De 750Li en 740Li krijgen standaard de pneumatische achterophanging. Als optie biedt BMW een actieve vierwielsturing. Standaard geniet hij echter een dynamische sturing die de werking van de schokdempers, de versnellingsbak, het gaspedaal en de stuurinrichting beïnvloedt. De bestuurder kan kiezen uit drie standen: Comfort, Normaal en Sport. Er is ook een speciale functie Sport+. Als optie is het Dynamic Drive verkrijgbaar, een antirolsysteem dat het comfort van de inzittenden ten goede komt. Die laatste kunnen trouwens ook genieten van het jongste audio-videosysteem van het merk. De complexe en talrijke passieve hulpsystemen maken daarentegen deel uit van de standaarduitrusting.

Dit model zal worden onthuld op het salon van Parijs (4 - 19 oktober), terwijl de lancering voorzien is voor 15 november.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten