Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW i8

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-09-2013

BMW's plug-in hybride sportwagen i8 is eindelijk volledig onthuld in Frankfurt. De 2+2-zitter moet met zijn 362 pk slechts 1.490 kilo voortstuwen en verbruikt maar 2,5 l/100 km.

Na de conceptcars die in 2009 en 2011 te zien waren in Frankfurt maakte BMW van de IAA van dit jaar gebruik om de definitieve versie voor te stellen van de i8. De coupé met 2+2 zitplaatsen verschilt qua stijl nauwelijks van de voorgaande prototypes. Onder zijn bijzondere kleedje schuilt een hybride aandrijflijn met herlaadbare lithium-ionbatterijen, een 1.5-turbodriecilinder met 231 pk die de achterwielen aandrijft via een zestrapsautomaat en een elektromotor met 96 kW (131 pk) die is gekoppeld aan een automaat met twee verhoudingen. In totaal kan het geheel 362 pk en 570 Nm leveren.

De i8 is gebouwd met het oog op een zo laag mogelijk verbruik. Zo heeft hij in de eerste plaats een luchtweerstandscoëfficiënt Cx van slechts 0,26. Verder heeft de Duitser een erg laag zwaartepunt (onder de 460 millimeter) en weegt hij niet meer dan 1.490 kilo. Dat relatief lage gewicht is te danken aan veelvuldig gebruik van CFRP (plastic versterkt met koolstofvezel) voor het interieur, een structuur in CFRP en aluminium, een dashboard met een dragende structuur in magnesium, een aluminium chassis en een flinterdun scheidingsglas tussen het interieur en de bagageruimte.

De BMW spurt naar 100 km/h in 4,4 seconden wanneer het maximale potentieel van de hybride aandrijflijn wordt aangesproken. Wanneer hij zuiver elektrisch rijdt, geraakt hij met een volgeladen batterij 35 kilometer ver en haalt hij maximaal 120 km/h. De hybride rijmodus Comfort speelt vooral op efficiëntie door beide motoren optimaal te benutten, zodat een rijbereik van meer dan 500 kilometer beschikbaar is. Een Sportknop laat de elektromotor een stevige extra boost geven bij het optrekken. Om daarentegen zo zuinig mogelijk te rijden, is er de Eco Pro-stand, die zowel beschikbaar is in hybride als in zuiver elektrische modus. BMW belooft een verbruik op de euronormcyclus van slechts 2,5 l/100 km (59 g CO2/km).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten