Samenvatting Brabus 1000 (2025)
- Op basis van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
- Tot 4,5 liter opgeboord V8-blok
- 1.000 pk en 1.620 Nm
- In 23,6 seconden van 0 naar 320 km/u
- Vanaf 445.900 euro
Gezien de kans reëel is dat je niet meer weet van welk parochie je bent als je de 2,6 seconden najaagt die deze coupé nodig heeft om van 0 naar 100 km/u te sjezen, hebben ze het in Bottrop redelijk gemakkelijk gemaakt voor je. Op de vraag hoeveel pk je nu eigenlijk aan het bestieren bent, volstaat het naar de rode badge op de kont te kijken. 1.000 dus. En het koppel moet niet onderdoen: 1.820 Nm. Al wordt dat laatste - om de mechaniek tot enigszins te preserveren - gelimiteerd tot 1.620 Nm.
Gehaald uit een tot 4,5 liter opgeboorde cilinderblok. Gesmede zuigers, krukassen en kleppen moeten ervoor zorgen dat de extra druk die de groter turbo's en nieuw inductiesysteem opbouwen niet gelijk eindigt in het slopen van de V8. Ingrepen die het vermogen van de biturbobenzine boosten tot een indrukwekkende 796 pk en 1.250 Nm. Vermogen waar dan nog eens de 204 pk van de elektromotor bij moet worden geteld.

Uiteraard werden ook het 4MATIC+ en de Speedshift MCT 9-traps aangepast aan al dat geweld. Alteraties die ook de koets onderging. Brabus dropte de AMG GT in de windtunnel om hem wat bijkomende downforce te bezorgen. De topsnelheid van deze 1000 mag dan al onveranderd liggen bij 320 km/u, maar de 23,6 seconden die daarvoor nodig zijn, zijn wel aanzienlijk rapper dan wat de donor-63 S E Performance laat klokken.
Koolstofvezel to the rescue
Een grotere voorspoiler met flappen langs de wielkasten en een bijkomende vleugel op de koffer zijn daarbij de grootste visuele weggevers van het windtunnelwerk. Net als de specifieke 21 duimers voor- en 22 duimers achteraan (waar je naar keuze Continentals dan wel Hankooks rond kan leggen) die samen met de instelbare KW-sportvering ervoor moeten zorgen dat deze AMG GT ten allen tijde contact houdt met het asfalt.

Het spreekt voor zich dat die extra koetsonderdelen uit koolstof vervaardigd zijn. Ze moeten bij Brabus nog een serieuze overschot hebben gehad, want nadat ze klaar waren met de buitenkant hebben ze de rest van het carbon verwerkt in het interieur. Geen paneel bleef onbehandeld, dus is het maar logisch dat ook de zetels in een nieuw lederen jasje (met passende opschriften) werd gestoken.
Een hoop bling die evenwel met zijn prijs komt. Brabus wil minstens 445.900 euro voor zijn 1000. Da's uiteraard zonder BTW. Of hoe die 211.145 euro (inclusief BTW) van de gewone AMG GT 63 S E Performance ineens toch blijkt mee te vallen...