Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Breckland Beira

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-06-2008

Op basis van een Opel GT heeft een Brits autobedrijf zijn eerste auto onthuld. Zijn naam: Beira.

Breckland is vooral een onderaannemer die aan kleine constructeurs een industriële infrastructuur ter beschikking stelt die aan alle normen voldoet. Het bedrijf besloot om het avontuur op te zoeken en een eigen model te produceren. De Breckland Beira is een tweezits-roadster die ook op LPG rijdt.

De Beira neemt het Kappa-platform als basis. Dat wordt ook gebruikt door de Opel GT, de Saturn Sky en de Pontiac Solstice. Toch onderscheidt deze wagen zich van zijn GM-klonen. Zo wordt hij niet aangedreven door de Ecotec-viercilinder van 260 pk maar door een zesliter-V8 die door Pontiac wordt gebruikt in zijn GTO en ook in de vorige versies van de Corvette lag.
Die motor onderging enkele wijzigingen om kracht te winnen, vooral in de motorsturing. Daardoor beschikt hij over meer dan 400 pk. Gezien zijn leeggewicht van slechts 1.400 kilogram rijdt hij dus als een kanon. De constructeur belooft een sprint van 0 naar 100 km/h in minder dan vijf seconden en een topsnelheid van 250 km/h. De V8 met directe injectie is uit aluminium vervaardigd en gekoppeld aan een manuele Tremec-bak met zes versnellingen. Breckland laat weten dat dankzij zijn twee brandstoftanks (een voor benzine en een voor LPG) de Beira Frankrijk van noord naar zuid kan doorkruisen zonder te tanken.

Omwille van het hoge vermogen is het remsysteem aangepast. Met de hulp van HiSpec is de Beira rondom uitgerust met remschijven van 325 millimeter, met remklauwen met zes zuigers vooraan en vier achteraan. Het chassis kreeg aangepaste wieltreinen en werd ontwikkeld met de hulp van KW Suspension. De ingenieurs werkten aan de vering, de schokdempers en uiteraard de antirolstangen, die dikker werden.

Op esthetisch vlak zijn de verschillen met het oorspronkelijke model opmerkelijk. Ze zijn deels te wijten aan de keuzes die Breckland maakte. Om gewicht te besparen moest staal plaats ruimen voor composietmaterialen, behalve voor de deuren omwille van de veiligheid. Ondanks de 70 liter grote LPG-tank slaagden de ontwerpers erin om een beetje bagageruimte te winnen als het dak open is. Tot slot kunnen de achttienduimvelgen plaats ruimen voor exemplaren van negentien duim groot.

De oprichters van het merk zijn ervan overtuigd dat ze het wiel niet uitgevonden hebben. In tegendeel, ze probeerden om de productiekosten naar beneden te halen om niet in dezelfde val te trappen als talloze andere kleine constructeurs die in moeilijkheden zitten of al verdwenen zijn.

Deze sportieve cabriolet wordt in november 2008 in de Britse showrooms verwacht en zal 55.000 pond of 70.000 euro kosten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten