Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Bugatti Chiron Super Sport: volle vaart vooruit

Geschreven door Yeelen Möller op 08-06-2021

Waar de Chiron Pur Sport het circuitbeest van de familie is, moet deze Bugatti Chiron Super Sport de koning van de rechte stukken worden dankzij een topsnelheid van 440 km/u.

De Bugatti Chiron Super Sport is nauw verwant aan de Chiron Super Sport 300+ van 2019, een speciaaltje op basis van de recordwagen die 490,484 km/u haalde op het circuit van Ehra-Lessien. Deze nieuwe Super Sport haalt echter 'maar' een topsnelheid van 440 km/u dankzij een tot 1.600 pk opgepompte 8.0 W16 met 4 turbo's, een koppel van 1.600 Nm en een verhoogde toerenbegrenzer, die nu pas ingrijpt bij 7.100 opm.

Dankzij het extra vermogen en het 23 kilo lagere gewicht tegenover een gewone Chiron, ondanks het langere koetswerk, spurt de Bugatti Chiron Super Sport in amper 5,8 seconden van 0 naar 200 km/u. 0 tot 300 km/u duurt slechts 12,1 seconden, terwijl de Super Sport nog even opschakelt van zesde naar zevende aan een snelheid van 403 km/u.

>>> Top 5 - de gekste varianten van de Bugatti Chiron

25 cm langer

Bugatti belooft een perfecte balans tussen stroomlijn en stabiliteit op die snelheden boven de 400 km/u dankzij een met 25 cm verlengd koetswerk aan de achterkant, dat voor minder luchtweerstand zorgt en toch net voldoende downforce genereert om de enorme liftkrachten van de lucht te compenseren aan zijn topsnelheid. Een interessant gevolg daarvan is ook dat het windgeruis aan boord veel lager zou moeten zijn dan bij de andere Bugatti Chirons.

De uitlaatpijpen zijn verticaal geplaatst met hetzelfde doel voor ogen, want met deze configuratie kan er meer downforce gegenereerd worden met de diffusor en moet de achtervleugel minder hoog worden uitgeklapt in Top Speed-modus, wat weer helpt met de luchtweerstand.

De voorzijde is ontworpen om de lucht zo dicht mogelijk tegen het koetswerk te geleiden voor een betere stroomlijn én meer frisse lucht in de koelopeningen, terwijl de 9 luchtgaatjes op elk zijpaneel de luchtdruk in de voorste wielkasten verlaagt. Ze verwijzen ook naar de Bugatti EB 110 Super Sport van 1993, die 351 km/u haalde. De Bugatti Chiron Super Sport gaat begin 2022 in productie en kan je bestellen voor een netto prijskaartje van 3,2 miljoen euro.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten