Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / IAA 2023 | BYD Seal U is zesde EV-model voor Europa

Geschreven door Kevin Kersemans op 25-07-2023

In de Belgische BYD-showrooms staan al vijf modellen, maar binnenkort komt er nog een zesde bij. De BYD Seal U is een middelgrote, uiteraard volledig elektrische SUV die ondanks zijn naam echter niet rechtstreeks afgeleid is van de Seal die we al kennen.

Het Chinese BYD zette nog geen jaar geleden voet op Europese bodem met drie modellen, de compacte SUV Atto 3, de grote SUV Tang en de reisberline Han. Ondertussen zijn daar de grote middenklasseberline Seal en de compacte cross-over Dolphin bijgekomen. Aan dat lijstje mogen we binnenkort nog een zesde model toevoegen: de Seal U, een middelgrote SUV die net als alle andere in Europa verdeelde BYD's volledig elektrisch is. Met een lengte van 4,78 meter heeft hij ongeveer hetzelfde formaat als een zekere Tesla Model Y.

LEES OOK  BYD in enkele cijfers

Ondanks zijn naam en hoewel hij ook op het e-platform 3.0 van BYD staat, is de Seal U (waarbij de U naar verluidt staat voor 'Utility') geen SUV-afgeleide van de sportsedan Seal, getuige zijn wielbasis van 2,76 meter, tegenover 2,92 meter voor die van de Seal. Het gaat daarentegen om een bestaand model dat voor Europa werd bijgewerkt, want in China is deze middelgrote SUV al verkrijgbaar onder de naam Song Plus. Toch vertoont de nieuwkomer wel wat uiterlijke gelijkenissen met de sportsedan Seal die we al kennen. Daarvan – en van andere BYD's – neemt hij trouwens ook het draaibare infotainmentscherm over, dat met een druk op een knop van landschaps- naar portretmodus kan gaan of omgekeerd.

Comfort of Design

De Seal U komt er als Comfort of als Design, allebei met een elektromotor van 218 pk die de voorwielen aandrijft. Beide versies krijgen echter een verschillende batterij: 71,8 kWh voor de Comfort en 87 kWh voor de Design, wat resulteert in een opgegeven rijbereik van respectievelijk 420 en 500 km. De topsnelheid is in beide gevallen beperkt tot 175 km/u, optrekken van 0 tot 100 km/u gebeurt in 9,3 (Comfort) of 9,6 seconden (Design). Opladen kan op wisselstroom tot 11 kW en op gelijkstroom tot 115 (Comfort) of 140 kW (Design). Snelladen van 30 tot 80% zou in beide gevallen een half uurtje in beslag nemen.

De BYD Seal U zal zijn publieksdebuut beleven op de IAA in München, van 5 tot 10 september 2023, waarna hij in het voorjaar van 2024 het Europese gamma van de Chinese constructeur zal komen versterken. Op Belgische prijzen is het logischerwijs nog even wachten.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten