Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BYTON M-Byte: aftrap in 2020

Geschreven door David Leclercq op 10-09-2019

De nieuwe Chinese autobouwer Byton onthult in Frankfurt zijn eerste elektrische productiemodel M-Byte voor. Hij belooft een aantal innovaties te brengen en komt in 2020 op de markt.

Byton heeft woord gehouden en kiest Frankfurt – volgens de Chinezen het meest prestigieuze salon ter wereld, ongetwijfeld omdat de Duitse constructeurs er zo massaal aanwezig zijn – om zijn eerste elektrische productiemodel te onthullen, de M-Byte. Onder zijn trekken van een middelgrote SUV schuilt een interieur dat zeer ruim zou zijn en dat als optie kan worden omgevormd tot een salon met vier individuele stoelen in plaats van een achterbank. Ook het grootste aantrekkingspunt van deze auto zit in het interieur: een controlescherm met een diameter van 48 duim dat werkelijk uniek is in de autowereld.

Twee jaar

Deze Byton is op een indrukwekkend korte periode ontwikkeld: 2 jaar, als we de constructeur moeten geloven. De auto zal eerst op drie continenten verkrijgbaar zijn (Azië, Europa en de VS) en wordt in China gebouwd in een fabriek in de stad Nanjing, provincie Jiangsu. De bedoeling van Byton is op termijn een heel gamma van elektrische premiummodellen te ontwikkelen.

72 of 95 kWh

De M-Byte wordt aangeboden in twee configuraties: een basisversie met één elektromotor van 272 pk en een rijbereik van 360 kilometer op de WLTP-cyclus, en een tweede met twee elektromotoren (dus vierwielaandrijving), een gecumuleerd vermogen van 408 pk en een rijbereik van 435 kilometer (WLTP). Elke versie heeft haar eigen accupakket: 72 kWh basis en 95 kWh voor de ‘dual motor’. Herladen gebeurt via de standaard CCS1 en CCS2, maar er zijn nog heel wat andere mogelijkheden, met 3,7 tot 22 kW aan wisselstroom en tot 150 kW aan gelijkstroom. In dat laatste geval kan de batterij van 0 naar 80 procent worden geladen in slechts 35 minuten.

48 duim

Het interieur wordt gedomineerd door het immense gebogen scherm van 48 duim dat de hele breedte van het dashboard inneemt. Het geeft zowel de bestuurder als de passagier toegang tot allerlei geconnecteerde diensten. Het scherm is opgedeeld in drie zones en gebruikers kunnen er ook mee communiceren via een tablet voor de bestuurder van 7 duim en een voor de passagier van 8 duim. De tablet van 7 duim is er voor het rijden en is geïntegreerd in het stuurwiel. De andere tablet zit tussen de voorstoelen, waardoor de passagier het scherm kan bedienen en een interactieve ervaring heeft.

Veilig en niet duur

Byton meldt de crashtests van EuroNCAP en IIHS (VS) te hebben doorstaan. De auto zou er beter dan verwacht hebben gepresteerd. In 2020 komt de auto op de markt in China, eind dat jaar ook in Noord-Amerika en tot slot in 2021 in Europa. Er is al een richtprijs opgegeven van 45.000 euro voor de basisversie van 72 kWh.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten