Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Citroën C3

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-06-2009

Citroën onthult de nieuwe C3. Die blijft zijn herkenbare bolle vorm behouden, maar erfde de panoramische voorruit van zijn Picasso-broertjes en werd een maatje groter.

De Citroën C3 van de tweede generatie is 3,94 meter lang en daarmee 10 centimeter langer dan het huidige model. Hij is ook breder geworden: 1,71 meter tegenover 1,67 meter. Deze veelzijdige stadsauto behoudt zijn ronde vormen, maar combineert die nu met gestrektere lijnen, om uiteindelijk netjes aan te sluiten bij de nieuwe vormtaal van het merk. Net als de C3 Picasso en C4 Picasso is de nieuwe C3 bovendien voorzien van een grote voorruit, die Zenith gedoopt werd. Die loopt erg ver door tot in het dak, waardoor dat laatste erg klein wordt. Opmerkelijk is dat de voorruit geleidelijk donkerder wordt, om de inzittenden tegen de zon te beschermen.

De stoelen staan halfhoog opgesteld, en Citroën beweert veel aandacht te hebben besteed aan de knieruimte en de kwaliteitsindruk. De koffer is met de achterbank rechtop 300 liter groot. De nieuwe C3 wordt uitgerust met een mp3-compatibele audio-installatie en aansluitingen voor onder meer een iPod, via de USB Box. Voor de liefhebbers is ook een hifisysteem verkrijgbaar. Ook Bluetooth is beschikbaar, net als een navigatiesysteem met sd-kaart (GPS MyWay).

Over het motorenaanbod wilde Citroën nog niet veel kwijt, maar we mogen een vrij uitgebreid palet benzines en diesels verwachten. Het merk liet al weten dat de C3 vanaf zijn lancering (in november 2009) een 1.6 HDi 90-variant krijgt die officieel slechts 99 g/km CO2 uitstoot. Later, in 2011, volgt een nieuwe generatie motoren, uitgerust met een stop-startsysteem. Daarbij mogen we diesels verwachten die in combinatie met gerobotiseerde vijf- en zesbakken 95 en 90 g/km CO2 uitstoten. Bij de benzines is het uitkijken naar driecilindervarianten die eveneens minder dan 100 g/km CO2 uitstoten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten