Samenvatting Citroën c5 Aircross (2025):
- Stellantis STLA Medium-platform
- 15 cm langer dan de vorige generatie
- Als MHEV, PHEV of BEV
- Advanced Comfort-uitrusting
- Lancering tweede helft 2025
De designstudie stond begin januari nog te blinken op de Citroën-stand van het Autosalon, nu toont ook de productieversie van de C5 Aircross zich in vol ornaat. Het assertief vormgegeven koetswerk van de tweede generatie is 4,65 meter lang, een groei van 15 cm tegenover zijn voorganger. Diens ronde vormen maken intussen plaats voor opvallend scherpe lijnen.
En dat nieuwe design zou ook een pak efficiënter moeten zijn. Terwijl de vernieuwde Citroën-lichtsignatuur in drie delen en de met 20-duimers gevulde wielkasten het ontwerp de nodige spierkracht verlenen, pronkt de met een aflopende daklijn gezegende en op de flanken geïntegreerde luchtgeleiders gezegende C5 Aircross tevens met een verbeterde aerodynamica (SCx zakt van 0,84 naar 0,75, goed voor een winst van 30 kilometer).
Interieur: meer comfort en technologie
Binnenin blijft Citroën trouw aan zijn kernwaarde, want het interieur zet vol in op comfort. De sfeer is rustgevend dankzij een horizontale dashboardopbouw en nieuwe, nog omhullendere Advanced Comfort-stoelen. De personaliseerbare sfeerverlichting en het centraal gemonteerde, verticaal geplaatste HD Cascade-scherm versterken de moderne uitstraling van de C5 Aircross.
Het STLA Medium-platform dat de Citroën C5 Aircross deelt met Stellantis-groepsgenoten Opel Grandland en Peugeot 3008 doet de wielbasis groeien naar 2,78 meter, zes extra centimeters die de volop van allerlei Citroën Advanced Comfort-toepassingen genieterende achterpassagiers een heleboel extra beenruimte opleveren. Het koffervolume bedraagt 565 liter, met neegeklapte achterbank heb je tot 1.668 liter tot je beschikking.
Mildhybride, stekkerhybride of elektrisch
De nieuwe Citroën C5 Aircross komt met drie eëlektrificeerde aandrijflijnen, gaande van de 145 pk sterke Hybrid 48V (gebaseerd op de 1,2 liter-turbobenzine) en de 195 pk krachtige PHEV (gebaseerd op de 1,6 liter-turbobenzine, met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km) tot de volledig elektrische ë-C5 Aircross.
Die elektrische variant van de Citroën C5 Aircross komt in twee batterijversies: die met een elektromotor van 210 pk en een accupakket van 73 kWh haalt een rijbereik van 520, de topversie met 230 pk en 97 kWh zet daar een autonomie van 680 kilometer tegenover - toch als je de WLTP-meetmehode hanteert.
De ë-C5 Aircross komt standaard met een driefasige lader op 11 kW, maar optioneel zal er vanaf 2026 ook een exemplaar van 22 kW aangeboden worden (inclusief V2L-functie). Snelladen kan aan maximum 160 kW, zodat een half uur volstaat om de batterijen naar 80% van hun totaalcapaciteit te brengen.
De nieuwe C5 Aircross is ontwikkeld in Frankrijk en wordt geassembleerd in de Citroën-fabriek in Rennes. De SUV zal in de tweede helft van 2025 op de belangrijkste Europese markten te koop zijn. En dus ook in België
