Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hier is de nieuwe Citroën C5 Aircross!

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-04-2025

De technische basis die ons eerder de Opel Grandland en de Peugeot 3008/5008 bracht, levert Stellantis nu ook de nieuwe Citroën C5 Aircross op. Je zal de SUV dus kunnen krijgen met zowel hybride verbrandingsmotoren als met een volledig elektrische aandrijflijn.

Samenvatting Citroën c5 Aircross (2025):

  • Stellantis STLA Medium-platform
  • 15 cm langer dan de vorige generatie
  • Als MHEV, PHEV of BEV
  • Advanced Comfort-uitrusting
  • Lancering tweede helft 2025

De designstudie stond begin januari nog te blinken op de Citroën-stand van het Autosalon, nu toont ook de productieversie van de C5 Aircross zich in vol ornaat. Het assertief vormgegeven koetswerk van de tweede generatie is 4,65 meter lang, een groei van 15 cm tegenover zijn voorganger. Diens ronde vormen maken intussen plaats voor opvallend scherpe lijnen.

Citroën C5 Aircross 2025

En dat nieuwe design zou ook een pak efficiënter moeten zijn. Terwijl de vernieuwde Citroën-lichtsignatuur in drie delen en de met 20-duimers gevulde wielkasten het ontwerp de nodige spierkracht verlenen, pronkt de met een aflopende daklijn gezegende en op de flanken geïntegreerde luchtgeleiders gezegende C5 Aircross tevens met een verbeterde aerodynamica (SCx zakt van 0,84 naar 0,75, goed voor een winst van 30 kilometer).

Interieur: meer comfort en technologie

Binnenin blijft Citroën trouw aan zijn kernwaarde, want het interieur zet vol in op comfort. De sfeer is rustgevend dankzij een horizontale dashboardopbouw en nieuwe, nog omhullendere Advanced Comfort-stoelen. De personaliseerbare sfeerverlichting en het centraal gemonteerde, verticaal geplaatste HD Cascade-scherm versterken de moderne uitstraling van de C5 Aircross.

Citroën C5 Aircross 2025

Het STLA Medium-platform dat de Citroën C5 Aircross deelt met Stellantis-groepsgenoten Opel Grandland en Peugeot 3008 doet de wielbasis groeien naar 2,78 meter, zes extra centimeters die de volop van allerlei Citroën Advanced Comfort-toepassingen genieterende achterpassagiers een heleboel extra beenruimte opleveren. Het koffervolume bedraagt 565 liter, met neegeklapte achterbank heb je tot 1.668 liter tot je beschikking.

Mildhybride, stekkerhybride of elektrisch

De nieuwe Citroën C5 Aircross komt met drie eëlektrificeerde aandrijflijnen, gaande van de 145 pk sterke Hybrid 48V (gebaseerd op de 1,2 liter-turbobenzine) en de 195 pk krachtige PHEV (gebaseerd op de 1,6 liter-turbobenzine, met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km) tot de volledig elektrische ë-C5 Aircross.

Citroën C5 Aircross 2025

Die elektrische variant van de Citroën C5 Aircross komt in twee batterijversies: die met een elektromotor van 210 pk en een accupakket van 73 kWh haalt een rijbereik van 520, de topversie met 230 pk en 97 kWh zet daar een autonomie van 680 kilometer tegenover - toch als je de WLTP-meetmehode hanteert.

De ë-C5 Aircross komt standaard met een driefasige lader op 11 kW, maar optioneel zal er vanaf 2026 ook een exemplaar van 22 kW aangeboden worden (inclusief V2L-functie). Snelladen kan aan maximum 160 kW, zodat een half uur volstaat om de batterijen naar 80% van hun totaalcapaciteit te brengen.

De nieuwe C5 Aircross is ontwikkeld in Frankrijk en wordt geassembleerd in de Citroën-fabriek in Rennes. De SUV zal in de tweede helft van 2025 op de belangrijkste Europese markten te koop zijn. En dus ook in België

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten