Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Citroën C5 & C6 V6 3.0 HDi

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-06-2009

De drie liter grote biturbodiesel van de Jaguar XF vervangt nu ook de 2.7 V6 HDi in de Citroëns C5 en C6. Hij is veel krachtiger en toch zuiniger.

De Citroëns C5 en C6 zien hun 2.7 V6 HDi vervangen door de Euro V-motor die eerder in de Jaguar XF werd voorgesteld. De V6 krijgt twee turbo's en levert 240 pk (177 kW), wat een winst van 36 pk betekent. Hij is gekoppeld aan een zestrapsautomaat en wordt uiteraard met een roetfilter geleverd. Hij is iets anders afgesteld in de Franse auto's dan in de Britse sedan. Hij levert namelijk "slechts" 450 Nm (tegenover 500 Nm in de Jaguar), maar wel over een toerenbereik van 1.600 tot 3.600 o/m. In Brit "piekt" hij daarentegen bij 2.000 o/m. Bovendien staat al vanaf slechts 1.400 o/m al 400 Nm ter beschikking. Het mag dan ook geen verbazing wekken dat beide Citroëns met deze motor een normverbruik van slechts 7,4 l/100 km laten optekenen, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 195 g/km, tegenover 225 g/km in de oude C5 2.7 en 230 g/km in de C6. Toch verstookt diezelfde motor in de Jaguar nog minder, want die stoot slechts 179 g/km uit. Wat de prestaties betreft, accelereert de C5 3.0 V6 HDi in 7,9 seconden naar 100 km/h terwijl de C6 8,5 seconden nodig heeft. Later wordt deze motor ook in de 407 berline, SW en coupé van zustermerk Peugeot gelepeld.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten