Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Citroën DS3

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-08-2009

De definitieve Citroën DS3 wordt onthuld in Frankfurt, na de concept-car. De "premium" berline blijft trouw aan het prototype.

De Citroën DS3 is bedoeld als een compacte luxeberline, die mikt op de Alfa Romeo MiTo, Fiat 500 en Mini, en zelfs op de toekomstige Audi A1. De 3,95 meter lange en 1,46 meter hoge driedeurs DS3 deelt zijn platform en motoren met de nieuwe C3 en lijkt er ook een beetje op, maar kreeg volgens het Franse merk zijn eigen persoonlijkheid. De eigenaar krijgt namelijk de kans om via een uitgebreide catalogus zijn auto naar wens te personaliseren.

Hoewel in het radiatorrooster wel de dubbele visgraat van Citroën is opgenomen, prijkt op de motorkap en op het stuurwiel een DS-logo. De DS3 heeft een lijn die een beetje doet denken aan die van een shooting break. De designers wouden de auto tegelijk dynamisch en chique laten ogen. Maar het meest opmerkelijke is de - voor een Citroën althans - erg uitgebreide kleuren- en materialencatalogus. Het dak, het koetswerk, de buitenspiegelbehuizingen, de velgen, het dashboard, de versnellingspook en nog veel meer details kunnen worden gepersonaliseerd zodat de DS3 aan vele wensen kan worden aangepast. Hetzelfde geldt trouwens voor de opties en de accessoires, zoals het HiFi-systeem.

Daarmee houdt Citroën nog niet op om van deze DS3 een "premium" auto te maken. Hij wordt namelijk aangeboden met het Freedrive, een service die vermijdt dat een eigenaar van een DS3 immobiel wordt. Tijdens onderhoudsbeurten wordt bijvoorbeeld een vervangwagen gegarandeerd. En bij een panne die de auto immobiliseert, zal Citroën "het best aan de situatie aangepaste transportmiddel" uitzoeken.

De DS3 is een volwaardige vijfzitter met talrijke bergvakken en een koffer van 285 liter die kan worden uitgebreid via een neerklapbare achterbank. Onder de motorkap is keuze uit vijf krachtbronnen, waarbij alle diesels een roetfilter krijgen. De kleinste diesel levert 90 pk en stoot slechts 99 g/km uit aan CO2. De andere HDi schopt het tot 110 pk en stoot minder dan 115 g/km uit. De krachtigste benzinemotor is de 1.6 THP met 150 pk die zowel een turbo als directe injectie heeft (en die in Frankrijk al verkrijgbaar is in de C4). Verder staan nog een 1.4 met 95 pk en een 1.6 met 120 pk op het programma, waarbij die laatste aan een automaat kan worden gekoppeld.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten