Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Deze droom is geen bedrog: De Tomaso P72 is productieklaar!

Geschreven door Klaas Janssens op 15-05-2025

De wulps gelijnde P72 schitterde voor het eerst in 2019, op het Goodwood Festival of Speed. Nu zes jaar later is De Tomaso eindelijk klaar met de productieversie.

Samenvatting De Tomaso P72 (2025):

  • Modern eerbetoon aan de P70
  • Definitieve productieversie
  • Monocoque uit koolstofvezel
  • Supercharged 5 liter-V8
  • Tot 72 stuks gelimiteerde productie

Er worden een heleboel supercars voorgesteld, de ene al prachtiger en machtiger dan de andere. Maar te vaak blijft het bij dat ene, half afgewerkte prototype. En dat scenario leek ook klaar te liggen voor de De Tomaso P72, doen die zijn eerste publieke optreden maakte op het Goodwood Festival of Speed. Dan spreken we over 2019, bijna zes jaar geleden. Maar kijk, ondanks wat financiële strubbelingen onderweg is die De Tomaso P72 nu wel productieklaar geraakt.

De Tomaso P72

De eerste exemplaren van de tot 72 exemplaren beperkte reeks zouden nog dit jaar bij hun baasje geleverd worden. Hoewel de Italiaanse constructeur sinds 2014 tot een holding uit Hong-Kong toebehoort, is de P72 geen Made in China. Zelfs geen Made in Italy, maar Made in Germany: Deze De Tomaso wordt immers geassembleerd in een nieuwe fabriek in Affalterbach, de Duitse stad waar ook AMG resideert.

Supercharger

Het lijnenspel van de De Tomaso P72 refereert aan de racewagens uit de jaren 60 en aan de P70 in het bijzonder. Hoewel deze supercar een uit koolstovezel monocoque gebruikt, focusten zijn makers op een zo analoog mogelijke ervaring. Het wondermooie interieur doet het zonder displays, de centraal achterin gemonteerde V8 zonder elektrohulp en het onderstel zonder elektronisch gestuurde rijmodi.

De Tomaso P72

Die in eigen beheer ontwikkelde 5 liter-V8 krijgt wel wat hulp van een mechanische compressor, die het vermogen naar 700 pk en het koppel naar 820 Nm duwt. Die power wordt via de achterwielen en via een handgeschakelde, helemaal opengewerkte versnellingsbak aan het asfalt toevertrouwd. 

Vroeger was het beter, toch als je die klassieke verpakking en analoge aanpak kan combineren met hedendaagse materialen en moderne knowhow. Want als de De Tomaso P72 even goed rijdt als hij eruit ziet...

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten