Samenvatting De Tomaso P72 (2025):
- Modern eerbetoon aan de P70
- Definitieve productieversie
- Monocoque uit koolstofvezel
- Supercharged 5 liter-V8
- Tot 72 stuks gelimiteerde productie
Er worden een heleboel supercars voorgesteld, de ene al prachtiger en machtiger dan de andere. Maar te vaak blijft het bij dat ene, half afgewerkte prototype. En dat scenario leek ook klaar te liggen voor de De Tomaso P72, doen die zijn eerste publieke optreden maakte op het Goodwood Festival of Speed. Dan spreken we over 2019, bijna zes jaar geleden. Maar kijk, ondanks wat financiële strubbelingen onderweg is die De Tomaso P72 nu wel productieklaar geraakt.
De eerste exemplaren van de tot 72 exemplaren beperkte reeks zouden nog dit jaar bij hun baasje geleverd worden. Hoewel de Italiaanse constructeur sinds 2014 tot een holding uit Hong-Kong toebehoort, is de P72 geen Made in China. Zelfs geen Made in Italy, maar Made in Germany: Deze De Tomaso wordt immers geassembleerd in een nieuwe fabriek in Affalterbach, de Duitse stad waar ook AMG resideert.
Supercharger
Het lijnenspel van de De Tomaso P72 refereert aan de racewagens uit de jaren 60 en aan de P70 in het bijzonder. Hoewel deze supercar een uit koolstovezel monocoque gebruikt, focusten zijn makers op een zo analoog mogelijke ervaring. Het wondermooie interieur doet het zonder displays, de centraal achterin gemonteerde V8 zonder elektrohulp en het onderstel zonder elektronisch gestuurde rijmodi.
Die in eigen beheer ontwikkelde 5 liter-V8 krijgt wel wat hulp van een mechanische compressor, die het vermogen naar 700 pk en het koppel naar 820 Nm duwt. Die power wordt via de achterwielen en via een handgeschakelde, helemaal opengewerkte versnellingsbak aan het asfalt toevertrouwd.
Vroeger was het beter, toch als je die klassieke verpakking en analoge aanpak kan combineren met hedendaagse materialen en moderne knowhow. Want als de De Tomaso P72 even goed rijdt als hij eruit ziet...
