Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Oude naam voor nieuwe Ferrari: SF90 wordt Testarossa

Geschreven door Klaas Janssens op 10-09-2025

De voor het Steigerende Paard iconische Testarossa-benaming keert terug voor de opvolger van de SF90: hier is de Ferrari 849 Testarossa.

Samenvatting Ferrari 849 Testarossa

  • Opvolger SF90 Stradale/Spider
  • Iconische naam voor Ferrari
  • Hybride V8 van 1.050 pk
  • 0-200 in 6,5 seconden
  • Assetto Fiorano

In 1984 lanceerde Ferrari de Testarossa, een naar het rode kleppendeksel van zijn V12-motor verwijzende naam die het Italiaanse sportwagenmerk eerder gebruikte voor de alweer uit 1957 stammende 250 Testa Rossa, die de 24 Uur van Le Mans drie keer wist te winnen. Een naam die nu ook de opvolger van de SF90 Stradale siert, want hier is de 849 Testarossa.

Officieel: Ferrari 849 Testarossa V8 Hybrid (2026)

Hoewel het koetswerk én het interieur zowat helemaal op de schop gaan, gaat het dus niet om een volledig nieuw model. Wel om een doorgedreven evolutie van die SF90, want zowel het onderstel als de aandrijflijn werden gerecupereerd - al werd de mechanische en technologische lat wel weer wat hoger gelegd.

Sterkere stekkerhybride

De in 2020 gelanceerde SF90 Stradale was een revolutionaire Ferrari. Niet alleen omwille van zijn wat gecontesteerde lijnenspel, maar ook omdat er geen V12 maar een plug-inhybride V8 tussen de achterwielen kwam te liggen. De nieuwe 849 Testarossa blijft die door drie elektromotoren - eentje voor- en twee achteraan - ondersteunde 4 liter-turbomotor trouw.

Officieel: Ferrari 849 Testarossa V8 Hybrid (2026)

Maar het systeemvermogen van dat plug-inhybride aandrijfgeheel wordt wel opgetrokken van 1.001 naar 1.050 pk - zoals dat ook het geval was bij de hardcore SF90 XX. En dat dient de prestaties: de 849 sprint in 2,3 seconden van 0 naar 100 en in 6,4 tellen van 0 naar 200 km/u, terwijl de topsnelheid meer dan 330 km/u bedraagt.

Officieel: Ferrari 849 Testarossa V8 Hybrid (2026)

De batterij heeft een capaciteit van 7,5 kWh en belooft een elektrisch rijbereik van 25 kilometer (dan is de Testarossa even een voorwielaandrijver), al wordt die stroom vooral gebruikt om de prestaties te verbeteren. Ook het weggedrag zou weer een stuk beter zijn, al vertrouwt Ferrari daarvoor vooral op nieuwe, nog sneller reagerende en slimmer anticiperende sturingssystemen voor de elektronische rijhulpmiddelen.

Modificata

Het lijnenspel van de ook als Spider te verkrijgen 849 Testarossa zoekt aansluiting bij dat van recentere Ferrari-modellen zoals de 12Cilindri en de F80 – al heeft hij ook wat weg van de SP3 Daytona - met een zwarte strip tussen de koplampen en smalle achterlichtblokken.

Officieel: Ferrari 849 Testarossa V8 Hybrid (2026)

Ook de luchtsleuven op de flanken krijgen een heel nieuw ontwerp, op de achterzijde wordt de actieve achtervleugel vervangen door een nieuwe aeroset-up met twee afzonderlijke flappen. Bij 250 km/u zou de Testarossa nu 415 kilogram aan downforce genereren.

Assetto Fiorano

Binnenin de 849 kiest Ferrari voor een rond de bestuurder gebouwde cockpit met een zwevende middenconsole, waarin de bediening van de versnellingsbak knap wordt geïntegreerd. Op zoek naar een betere ergonomie voor het instellen van de talloze functies, maken de nerveuze touchpads van de SF90 weer plaats voor fysieke knoppen - inclusief een echte startknop. De manettino waarmee je de verschillende rijmodi selecteert, ontbreekt evenmin.

Ferrari 849 Testarossa Assetto Fiorano

Omdat veel te veel nog niet genoeg hoeft te zijn, heeft Ferrari ook een Assetto Fiorano-pakket voor occasioneel circuitgebruik ontwikkeld. Dan schaaft het extra gebruik van exotische materialen een 30-tal  kilogram weg (via uit koolstofvezel vervaardige velgen en carbon kuipjes), terwijl extra spoilerwerk voor meer aerodynamische efficiëntie zorgt (let op de extra vleugeltjes op de achterzijde

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten