Samenvatting Ferrari Amalfi (2025)
- Opvolger Roma
- V8 biturbo met 640 pk en geoptimaliseerde prestaties
- Verfijnd design en interieurinrichting geïnspireerd op de Ferrari 12Cilindri
- Eindelijk compatibel met Apple CarPlay én Android Auto én fysieke knoppen terug
Met de introductie van de Ferrari Roma eind 2019 keerde Ferrari terug naar een klassiekere, meer elegante stijl. De Roma bood een toegankelijkere GT 2+2-ervaring dan de meer extreme 812 Superfast, met behoud van een voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving, maar dan met een biturbo V8 in plaats van een atmosferische V12.

Het model werd positief onthaald en wist een nieuw, minder intimiderend publiek aan te spreken dat de stap naar Ferrari eerder niet durfde zetten. Toch kampte de Roma met enkele tekortkomingen, vooral binnenin. Met de Ferrari Amalfi, genoemd naar het charmante kustplaatsje in de regio Salerno, pakt Ferrari die kritiek aan zonder het hele concept om te gooien.
Elegant ontwerp
De Ferrari Amalfi sluit qua design aan bij de lijn die werd ingezet met de Roma en later doorontwikkeld bij de 296 GTB en 12Cilindri. Minder technisch, meer elegant en vol knipogen naar Ferrari’s rijke designhistorie. De afmetingen - 4.660 mm lang (+4 mm), 1.974 mm breed, 1.301 mm hoog en een wielbasis van 2.670 mm - blijven grotendeels gelijk aan die van de Roma, maar het koetswerk werd volledig herwerkt.

De neus oogt strakker, met een gesloten grille boven een brede luchtinlaat, en een nieuw front met kleinere koplampen verbonden door een fijn zwart accent. De lichtunits bevatten luchtgeleiders die zowel de visuele breedte benadrukken als de aerodynamica verbeteren. De zijkanten van de wagen zijn gespierder en strakker getekend. De heuplijn is scherper aangezet en het geheel oogt atletischer, alsof de Roma haar luie Italiaanse levensstijl ingeruild heeft voor sportvasten en aquagym. Geen enkel koetswerkpaneel werd overgenomen van de Roma, al is de familiegelijkenis onmiskenbaar.

Aerodynamisch is de Amalfi geavanceerder: een complexer ontworpen bodemplaat vooraan en een grotere, variabele achterspoiler met drie standen (Low, Medium, High Downforce). Bij 250 km/u levert de HD-stand 110 kg extra neerwaartse druk met slechts 4% extra luchtweerstand.
2+2
Aangezien de basis en afmetingen behouden blijven, blijft ook het koffervolume van 273 liter gelijk. De 2+2-zitconfiguratie blijft bestaan, met achterstoelen die eerder symbolisch blijven, maar wel neergeklapt kunnen worden om langere bagage te vervoeren. Vooraan daarentegen is er merkbaar meer ruimte, dankzij een vernieuwd interieurdesign met compacter middenconsole – inclusief een fraai aluminium onderdeel.

De dashboardindeling is geïnspireerd op de 12Cilindri, met drie digitale schermen: een voor de bestuurder, een centrale voor media- en voertuigfuncties, en een derde voor de passagier. Wat écht nieuw is: ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto, zónder dat het instrumentencluster onleesbaar wordt. Ferrari heeft ook geluisterd naar feedback en brengt fysieke knoppen terug op het stuur – inclusief een traditionele start/stopknop.
Extra power
Onder de motorkap ligt een opgewaardeerde versie van de 3.9-liter V8 biturbo met droge carter. Dankzij lichtere nokkenassen (–1,3 kg) en verbeterde turbo's die nu tot 171.000 toeren per minuut draaien, levert het blok nu 640 pk bij 7.500 tpm – een stijging van 20 pk – met een onveranderd koppel van 760 Nm tussen 3.000 en 5.750 tpm. De Amalfi blijft trouw aan zijn karakter: achterwielaandrijving en een 8-traps DCT-automaat.

Dankzij een gewichtsreductie tot 1.470 kg (drooggewicht), ligt het vermogen-gewichtsratio op 2,29 kg/pk. De sprint naar 100 km/u neemt nu slechts 3,3 seconden in beslag, terwijl 200 km/u bereikt wordt in 9,0 seconden. De carbon-keramische remmen (390 mm vooraan, 360 mm achteraan) blijven ongewijzigd, maar Ferrari meldt verbeterde remprestaties: 30,8 meter van 100 naar 0 km/u en 119,5 meter van 200 naar 0.
De Ferrari Amalfi wordt eind 2025 officieel gelanceerd, met een richtprijs van ongeveer 240.000 euro in Italië. Een cabrioletversie werd bij de voorstelling nog niet onthuld – in tegenstelling tot de 12Cilindri – maar die zal ongetwijfeld snel volgen.