Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ferrari F458 Italia

Geschreven door Bert Troubleyn op 29-07-2009

Ferrari heeft de langverwachte opvolger klaar voor zijn F430. De nieuweling heet 458 Italia en verbluft zowel met zijn buitenaardse design als met zijn spitstechnologie.

Ferrari is al langer zijn imago kwijt van constructeur van patserige maar weinig betrouwbare sportwagens. De rechtgeaarde autoliefhebber weet dat het Italiaanse merk tegenwoordig steeds meer een laboratorium van automobiele spitstechnologie is, en elk nieuw model brengt steeds weer verrassende vindingen met zich mee.
Het meest opmerkelijke aan deze nieuwe Ferrari is ongetwijfeld de aerodynamica: zonder de minste zichtbare spoiler of vleugel slaagt de bolide er toch in om bij 200 km/h een downforce van 140 kilo te genereren. Ook het aluminium chassis wordt gebouwd volgens principes uit de luchtvaarttechnologie, zo meldt Ferrari.

Niet alles is nieuw: sommige elementen zijn overgenomen van de vorig jaar gelanceerde California. Zo is de motor een grondige doorontwikkeling van die laatste, namelijk een 4.5-V8 (in plaats van 4,3 liter), waarbij het vermogen steeg van 460 naar liefst 570 pk bij 9.000 o/m. Het koppel bedraagt 540 Nm bij 6.000 o/m. Dankzij directe injectie en een relatief laag leeggewicht van 1.380 kilo is het verbruik met 13,7 l/100 km binnen aanvaardbare proporties gebleven. Voor een sportwagen die 325 km/h haalt en in slechts 3,4 seconden naar 100 km snelt, is dat zeer redelijk. De gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling van de California is eveneens van de partij.

Nog bekende technologie is het elektronische differentieel E-Diff, evenals de vooruitstrevende tractiecontrole F1-TRAC (die is geïntegreerd in de motorsturing), maar beide werden grondig verbeterd. Waar het merk met het steigerende paardje wel nog geheimzinnig over doet, is het interieur. De Italianen willen er nog geen foto's van vrijgeven, maar beweren dat ze de ergonomie "gerevolutionariseerd" hebben. Vooral het stuurwiel zou op aanraden van mede-ontwikkelaar en voormalig F1-coureur Michael Schumacher "vernieuwend" zijn. Ongetwijfeld komen we meer te weten op het salon van Frankfurt in september dit jaar, waar de Italia aan het grote publiek wordt voorgesteld.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten