Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ferrari SF90 Stradale: plug-inhybride supercar met vierwielaandrijving

Geschreven door Klaas Janssens op 29-05-2019

Ferrari heeft een nieuw topmodel in de vorm van deze plug-inhybride, vierwielaangedreven en liefst 1.000 pk krachtige SF90 Stradale.

SF staat voor Scuderia Ferrari, 90 verwijst naar de leeftijd van het Italiaanse merk en Stradale geeft aan dat het een voor de openbare weg gehomologeerde supersportwagen betreft. Al onthouden we vooral dat het nieuwe topmodel over een plug-inhybride aandrijflijn beschikt die een elektrische topsnelheid van 135 km/u haalt en een emissieloze autonomie van 25 kilometer belooft dankzij de lithium-ionbatterijen van 7,9 kWh. Het systeemvermogen bedraagt 1.000 pk, waardoor de SF90 Stradale in 2,5 seconden van 0 naar 100 en in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprint.

Geen V12

Opvallend: de topversie van het Ferrari-portfolio vertrouwt niet langer op een V12 De SF90 Stradale heeft immers een V8-biturbo in de achtersteven liggen. Die 780 pk en 800 Nm sterke krachtbron is een evolutie van de F154-motor die we kennen uit bijvoorbeeld de Portofino of de Tributo. Een grotere boring verhoogt de cilinderinhoud naar 4 liter, schakelen doe je voortaan via een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling. De verbrandingsmotor wordt bijgestaan door 3 elektromotoren. Die tussen de motor en de versnellingsbak noemt Ferrari de MGUK (Motor Generator Unit Kinetic), naar analogie met de F1-wagens. De twee overige elektromotoren geven de SF90 een volledig elektrisch aangedreven vooras met verregaande torque-vectoringmogelijkheden, een systeem dat de Italianen RAC-e doopten.

4 rijmodi

De Ferrari SF90 Stradale maakt gebruikt van vier verschillende rijmodi, die je bedient via de eManettino-selectieknop op het stuur. De eDrive-stand is de volledig elektrische rijmodus via de elektromotoren op de vooras en de Hybrid-setting is de defaultstand waarin het hybride systeem de verschillende onderdelen zo efficiënt doet samenwerken. In Performance ligt de focus niet langer op het benzineverbruik, maar op de prestaties. De batterij wordt voortdurend bijgeladen om de nodige e-boost te garanderen. Wie optimale prestaties verlangt, moet evenwel de Qualify-modus hebben, die het volle potentieel van het hybride geheel gedurende enkele circuitrondjes kan benutten.

2019 Ferrari SF90 Stradale

Extra gewicht

Dat lithium-ionbatterijpakket voegt 270 kilogram toe. Toch heeft Ferrari die gewichtstoename wel kunnen beperken, want dankzij het gebruik van allerlei slimme materialen zet de SF90 Stradale niet meer dan 1.570 kilogram op de weegschaal. Bovendien hebben de ingenieurs de knowhow die ze de voorbije jaren konden opdoen met de hybride V6-motoren uit de Formule 1 kunnen gebruiken om ook de rijdynamiek naar een zo mogelijk nog hoger niveau te tillen. Onder de paraplu van het zogeheten eSSC (electronic Side Slip Control) bundelt Ferrari verschillende controlesystemen die het motorkoppel zo optimaal mogelijk over alle vier de wielen te sturen. De testbaan van Fiorano wordt gerond in 79 seconden, zowat een seconde sneller dan de LaFerrari.

Aerodynamica

De 4,7 meter lange en 1,2 meter hoge SF90 Stradale staat op een volledig herwerkt chassis dat ruimte laat voor het batterijpakket en voor de elektromotoren. Ondanks de focus op gewicht, zegt Ferrari dat zowel de buig- als de torsiestijfheid er flink op vooruit gaan (met respectievelijk 20 en 40%). Ook het zwaartepunt werd verder verlaagd, onder meer dankzij de plaatsing van de accu's en de positionering van de cockpit. De gewichtsverdeling over beide assen bedraagt 45/55%. Zoek niet naar gigantische vleugels, Ferrari maakt er al jaren een erezaak van om opzicht spoilerwerk te weren. De ingenieurs grijpen naar high-techoplossingen via onderhuidse luchtkanalen, slimme diffusors, geblazen secties en andere aero-oplossingen. Zelfs de Brembo-remmen en de gesmeede 20-duimsvelgen hebben een aerodynamische functie. Bij 250 km/u genereert het koetswerk liefst 390 kilogram aan downforce.

Schoonheid

Die queeste naar aerodynamische topprestaties gaat niet ten koste van het design. De SF90 Stradale is een lust voor het oog, een geslaagde mix tussen de gedrongen F8 Tributo en de slankere LaFerrari. Wij geraakten vooral onder de indruk van het opgefriste interieurconcept. De verlichting en de airco laten zich via kleine satellieten links en rechts van de bestuurder bedienen, maar al de rest gebeurt via “zachte” en fraai verlichte aanraaktoetsen op het stuurwiel. Geen analoge toerenteller meer, wel een digitale module van 16 duim dat zich volledig laat configureren naar de wensen van de bestuurder.

2019 Ferrari SF90 Stradale

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten