Samenvatting Fiat 500 Hybrid (2025)
- Hybride versie van de elektrische 500e
- Mildhybride (12V) 1 liter-driecilinder
- Productie op de fameuze Mirafiori-site
67 jaar na de geboorte van de allereerste Fiat 500 zet het Italiaanse merk opnieuw zijn historische fabriek in de schijnwerpers: Mirafiori, het iconische productiecentrum in Turijn. Daar rolt binnenkort een gloednieuwe hybrideversie van de Fiat 500 van de band. Een variant die bewuster en betaalbaarder is dan zijn elektrische tegenhanger, én die beter inspeelt op de noden van hedendaagse stadsrijders. Met de terugkeer naar Mirafiori wil Fiat niet alleen de lokale productie verankeren, maar ook haar aanbod strategisch herpositioneren.
De serieproductie start in november 2025, met als ambitie om nog vóór het jaareinde 5.000 exemplaren te leveren. Dit project kadert in het bredere herindustrialisatieplan van Stellantis, dat mikt op een jaarlijkse productietoename van meer dan 100.000 voertuigen in Mirafiori. Meer dan een symbolische comeback betekent dit een hernieuwde rol voor Turijn als draaischijf in de geleidelijke elektrificatie van het Fiat-gamma. De hybride Fiat 500 moet bovendien helpen om het commerciële debacle rond de 500e – waarvan de verkoop sterk onder de verwachtingen bleef – recht te trekken.
Beproefde techniek
Onder de motorkap geen complexe aandrijflijn, maar wel een doordachte technische keuze: een 1.0-liter driecilinder benzinemotor uit de FireFly-familie, gekoppeld aan een 6-versnellingsbak en ondersteund door een 12V mild-hybride systeem. Deze combinatie is al langer bekend binnen de groep en staat garant voor lage gebruikskosten, mechanische betrouwbaarheid en een zuinig karakter – ideaal voor intensief stedelijk gebruik. Daarmee vormt de 500 Hybrid een rationeel alternatief voor de volledig elektrische 500e.
Het interieur werd zachtjes gemoderniseerd om aan de huidige normen te voldoen. Zo beschikt de wagen over het nieuwste Uconnect 5-infotainmentsysteem, bedienbaar via een 10,25-inch centraal touchscreen, aangevuld met een 7-inch digitaal instrumentenpaneel. Draadloze connectiviteit met Apple CarPlay en Android Auto is standaard, net als enkele essentiële rijhulpsystemen: autonome noodremhulp, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning.
Drie koetswerkvarianten
De Fiat 500 Hybrid komt beschikbaar in drie carrosserievarianten. Naast de klassieke driedeurs hatchback, is er ook een 3+1-variant met een kleine, achterwaarts openende extra deur aan passagierszijde om de toegang tot de achterbank te vergemakkelijken. Ten slotte is er de Cabrio, met stoffen vouwdak. Drie interpretaties, maar steeds met hetzelfde doel: het tijdloze karakter van de 500 behouden en tegelijk beter afstemmen op hedendaagse verwachtingen rond gebruiksgemak en efficiëntie.
De eerste leveringen van de Fiat 500 Hybrid worden verwacht tegen het einde van 2025, met een geleidelijke productie-uitbreiding in 2026. Hoewel Fiat nog geen officiële prijslijst heeft vrijgegeven, wijzen alle signalen erop dat het model significant goedkoper zal zijn dan de 500e. Verwacht wordt dat de hybride zal starten rond de 17.000 euro, tegenover ongeveer 24.000 euro voor de elektrische instapversie.