Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Fiat Panda

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-08-2011

De Fiat Panda begint aan een nieuwe generatie op het salon van Frankfurt. In grote lijnen behoudt hij zijn kubusvorm, maar dan wel met afgeronde hoeken. Hij neemt de diesel en de tweecilinder van de 500 over.

De nieuwe Fiat Panda werd groter, maar blijft een kleine stadsauto met vijf zitplaatsen. Hij is 365 centimeter lang (+ 11 centimeter), 164 centimeter breed (+ 5 centimeter) en 155 centimeter hoog (+ 1 centimeter). De stijl verwijst nog sterk naar die van zijn voorganger, maar de constructeur uit Turijn heeft er letterlijk de scherpe kantjes afgehaald. Zijn kubusdesign geeft hem een ruime koffer voor zijn segment. Temeer omdat de achterbank kan worden neergeklapt en verschoven. Ook de rugleuning van de passagiersstoel kan naar voren worden geklapt. Het hertekende dashboard krijgt een grote bak aan de rechterkant, een idee uit de eerste Panda.

Het motorenpalet bestaat op benzinevlak grotendeels uit TwinAir-krachtbronnen. De atmosferische versie van de tweecilinder van 0,9 liter levert 65 pk, met turbo wordt dat 85 pk. Beide versies zijn standaard aan een stop-startsysteem gekoppeld. De oude 1.2 Fire-viercilinder staat nog in de catalogus, maar werd wel herwerkt. Hij levert 69 pk. Hoewel steeds meer constructeurs niet meer de moeite doen om nog een diesel te ontwikkelen voor dit segment, houdt Fiat vol met een 75 pk sterke 1.3 MultiJet, eveneens met een stop-startsysteem. De Italianen zullen ook versies aanbieden die twee brandstoffen kunnen slikken: van de TwinAir bestaat een 80 pk sterke aardgasvariant en de 1.2 is geschikt voor lpg.

Fiat biedt een heel staal aan kleuren en afwerkingsmogelijkheden aan om de Panda naar wens te personaliseren. Een interessante optie is een systeem dat onder 30 km/h de ruimte voor de auto in de gaten houdt en zelfstandig kan remmen om een aanrijding te vermijden. Er staat ook een groot schuifdak op het programma en een multimedia-navigatiesysteem van TomTom. Verrassend genoeg wordt de nieuwe Panda niet langer gebouwd in Polen, maar in een nieuwe fabriek bij Napels. Eind dit jaar komt hij op de markt na zijn debuut op het salon van Frankfurt. Later volgt de traditionele 4x4-versie.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten