Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Fiat Scudo, in afwachting van de Ulysse

Geschreven door Kevin Kersemans op 15-12-2021

Fiat heeft de nieuwe Scudo voorgesteld, in feite een gerebadgede Citroën Jumpy/Opel Vivaro/Peugeot Expert/Toyota ProAce. De bestelwagen is ook verkrijgbaar met volledig elektrische aandrijving. De personenwagenversie volgt later en zal Ulysse heten.

De Fiat Scudo 2022 is nieuw maar toch ook weer niet. Het gaat immers om een Citroën Jumpy/Peugeot Expert met herwerkte snuit, een beproefd recept dat ook al werd toegepast voor de huidige Opel Vivaro of Toyota ProAce. Al deze compacte bestelwagens staan op het EMP2-platform van ex-PSA. Bij Fiat is de nieuwe Scudo de vervanger van de Talento, die kortstondig brak met de traditie en gebaseerd was op de Renault Trafic.

Net als zijn Stellantis-neefjes is de Scudo te krijgen met een dieselmotor (in casu een 1.5 met 102 of 120 pk of en tweeliter met 145 of 177 pk), maar ook met een volledig elektrische aandrijving.Die eScudo (Fiats tweede elektrische bestelwagen, na de eDucato) omvat een elektromotor van 100 kW/136 pk, gecombineerd met een batterijpakket van 50 of 75 kWh, met in dat laatste geval een WLTP-rijbereik van 330 km. Wisselstroomladen kan aan 11 kW, snelladen aan een gelijkstroomlader kan tot 100 kW, waarmee de grootste batterij in drie kwartier tot 80% kan worden opgeladen.

>> Lees ook – Fiat Ulysse maakt comeback

De Scudo kan opnieuw besteld worden als gesloten bestelwagen, als chassis-cabine, als 'crew cab' (met twee zitrijen met zijruiten en daarachter een gesloten laadruimte) of als Combi. Die laatste kan tot negen inzittenden vervoeren en is dus ideaal voor (zeer) grote gezinnen of voor aanbieders van shuttlediensten. Wie iets meer personenwagenachtige luxe en aankleding wil, kan wachten op de Ulysse, de Fiat-tegenhanger van de Citroën SpaceTourer, Opel Zafira Life, Peugeot Traveller en Toyota ProAce Verso.

Als goede bestelwagen is de Scudo beschikbaar met verschillende koetswerklengtes: 4,61 meter, 4,96 meter en 5,31 meter, met voor de pure bestelwagenversie een laadvolume van respectievelijk 4,6, 5,3 of 6,1 kubieke meter. Het sleepvermogen bedraagt 1 ton, ongeacht de versie (dus ook voor de E-Scudo). En zoals het een moderne bestelwagen betaamt, kan de Scudo ook rekenen op eigentijdse rijhulpsystemen, zoals een verkeersbordherkenning, een automatische noodremfunctie of een spoorassistent, maar ook een head-updisplay. Fiat belooft trouwens een personenwagenachtige rijhouding en dito weggedrag.

De Combi-versie van de nieuwe Fiat Scudo 2022 staat in de catalogus met een vanafprijs van 34.183 euro voor de 120 pk-dieselversie. Die van de elektrische eScudo Combi bedraagt 48.037 euro. Voor de echte personenwagenversie, die dus als Ulysse door het leven zal gaan, zijn nog geen prijzen bekend.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten