Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ford Focus RS

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-02-2009

Na de hele rist prototypes stelt Ford nu eindelijk de productieversie voor van de sportiefste Focus: de RS, die zich vooral onderscheidt door zijn bijzondere ophanging RevoKnuckle.

Ford zal de Focus RS in Genève aan het publiek voorstellen in zijn typische kleur: Electric Green. Deze sportieveling belooft aan karakter alvast geen gebrek te zullen hebben. Onder de motorkap ligt een 2,5 liter grote Duratec met een dikke turbo en een nieuwe in- en uitlaat, goed voor 305 pk bij 6.500 o/m en een koppel van 440 Nm tussen 2.300 en 4.500 o/m. Een zelfsperrend Quaife-differentieel helpt om al dat geweld op de weg te zetten. Op die manier sprint de Focus RS in 5,9 seconden naar 100 km/h en haalt hij een top van 263 km/h. Markant detail: op de testpiste van Ford Europe in Lommel zette deze RS ook een nieuw ronderecord neer, waarmee hij zelfs sneller was dan de Ford GT.

De RS is niet zomaar een Focus behangen met spoilers. Hij heeft nieuwe voor- en achterbumpers en zijschorten die het model lager bij de grond leggen, terwijl de flanken met de bredere wielkasten en de ventilatiekieuwen zo uit de racerij geplukt lijken te zijn. Voor het dynamische weggedrag zorgt een 40 millimeter grotere spoorbreedte, een directer stuur, speciaal ontwikkelde 235/35-Continentals en grotere remmen, met vooraan geventileerde schijven van 336 bij 30 millimeter en achteraan volle schijven van 302 bij 11 millimeter. De grootste nieuwigheid is echter de RevoKnuckle-ophanging.

De Ford RS is namelijk de enige Focus die niet is voorzien van gewone McPherson-elementen. In plaats van een klassieke naafdrager uit één stuk, bestaat de RevoKnuckle-naafdrager uit twee verschillende elementen: het ene is bevestigd aan het ophangingselement, het andere scharniert mee met de draaiende wielen. Op die manier worden de koppelreacties in de stuurkolom teruggeschroefd en zijn de ingenieurs erin geslaagd om de fuseepen beter tussen de wielas en de stuuras te monteren. Deze technologie is oorspronkelijk ontwikkeld voor koppelrijke diesels in kleine voorwieltrekkers. Volgens Ford heeft de RevoKnuckle-ophanging het onmogelijke klaargespeeld: een voorwielaangedreven auto met 305 pk even snel maken als een vergelijkbare vierwielaandrijver.

Het interieur wordt getooid met Recaro-stoelen, die voor een betere steun bekleed zijn met microvezel, een materiaal dat ook gebruikt wordt in de competitie. De achterstoelen zijn net zo gevormd als de voorstoelen. Verder zijn er nog een driespakig stuur en een korte versnellingsbak, die supersnel schakelt. Aluminium pedalen en drie bijkomende metertjes boven op het dashboard die naar de bestuurder gericht zijn, maken het geheel af.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten