Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ford Focus

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-01-2010

De nieuwe Ford Focus is een auto met mondiale roeping. Hij staat op een nieuw platform en kreeg een look die de herwerkte ontwerptaal van het merk evoceert.

De nieuweling is nog steeds duidelijk herkenbaar als een Ford Focus, maar hij kreeg een steviger postuur. Een opvallend nieuw stijlkenmerk zijn de achterlichten die tot ver in de flanken van het koetswerk doorlopen. De auto op deze foto's is nog de Amerikaanse versie, maar in grote lijnen wordt dit ook bij ons de opvolger van de Focus. Ford heeft van de middenklasser een echte wereldauto gemaakt en zal hem op nagenoeg alle markten gaan aanbieden. Zijn stijl zal op alle toekomstige modellen van het merk terug te vinden zijn en ook qua weggedrag moet hij de bakens uitzetten voor de Fords van de nabije toekomst.

De berline staat op een nieuwe, meerarmige achterophanging en de voorwielen zijn bevestigd aan een herwerkt hulponderstel. Het stuur is voortaan volledig elektrisch bekrachtigd en de elektronische trekkrachtcontrole verdeelt het motorkoppel op een dynamische manier tussen de voorwielen voor een snediger weggedrag. Het nieuwe platform van de Focus, dat ook onder de C-Max te vinden is, zal aan de basis van liefst tien Ford-modellen staan.

Onder de motorkap zijn nieuwe, rechtstreeks ingespoten turboviercilinders te vinden van de EcoBoost-familie, waaronder een 1.6 voor de Europese markt. Bij ons zullen ook vernieuwde TDCi-diesels op het programma staan, maar de auto's die vandaag werden onthuld op het autosalon van Detroit (NAIAS) worden aangedreven door een gloednieuwe tweeliter-benzinemotor met directe injectie en dubbele variabele nokkenasverstelling (Ti-VCT). Deze motor is standaard gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling (Powershift).

Het interieur is volledig nieuw en doet sterk denken aan dat van de Fiesta. Met de stuurwielknoppen kunnen nu veel meer functies worden bediend, waaronder het MyFord. Dat is een multifunctionele bedieningsinterface: op de twee stuurwielspaken staan knoppen die in vijf richtingen kunnen worden bewogen - zoals bij sommige gsm-toestellen - en waarmee de bestuurder door diverse menu's kan bladeren. Met de knop links op het stuur snuister je door alle functies van het multifunctionele scherm tussen de tellers, de rechtse stuurt het scherm centraal op het dashboard aan. De klassieke bedieningsknoppen zijn echter ook nog van de partij.

Qua moderne uitrusting kan de nieuwe Focus uitpakken met Bluetooth, Keyless-Go, een achteruitrijcamera en een semi-automatisch parkeersysteem. Eind dit jaar komt de Focus zowel in Noord-Amerika als in Europa op de markt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten