Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ford onthult zijn elektrische SUV Mustang Mach-E officieel

Verwachte lancering : 01-12-2020

Geschreven door Kevin Kersemans op 18-11-2019

Dat hij Mustang Mach-E zou heten, wisten we al, maar nu heeft Ford zijn volledig elektrische SUV ook als wereldprimeur getoond op een event in de aanloop naar het salon van Los Angeles.

De Mustang Mach-E is niet de eerste elektrische Ford – denk maar aan de tot EV omgebouwde versie van de Focus – maar wel de eerste die van bij het begin ontwikkeld is als zuiver elektrisch model. Het stond echter niet in de sterren geschreven dat het eindresultaat een SUV met Mustang-trekken zou worden, want bij het begin van het project zag het toekomstige nieuwe model er heel wat anoniemer uit, om niet te zeggen dertien in een dozijn. Tot iemand binnen het merk op het idee kwam om de link te leggen met de Mustang, wereldwijd zowat de meest iconische Ford ooit, in de hoop op die manier meer mensen over de streep te kunnen trekken de stap naar een elektrische auto te zetten.

Zo kwam het dat het oorspronkelijke ontwerp volledig van tafel werd geveegd en de designers de typische Mustang-trekken vertaalden naar dé koetswerkvorm van de 21e eeuw, de SUV. De A-stijl werd naar achteren geschoven om de motorkap langer te kunnen maken en de koplampen en de achterlichten zijn geïnspireerd op die van de befaamde pony car. En dan mogen we natuurlijk de gespierde heupen niet vergeten. Tot slot lijken de dakstijlen naar achteren af te lopen, om de Mach-E (een knipoog naar de Mustang Mach 1 van weleer) de look van een coupé-SUV te geven.

2020 Ford Mustang Mach-E

Veelbelovend

De naam Mustang schept natuurlijk bepaalde verwachtingen op het vlak van prestaties. De cijfers die Ford naar voren schuift, zijn alvast veelbelovend, al geldt dat misschien iets minder voor de absolute basisversie. Die beschikt dankzij een elektromotor met permanente magneet op de achteras over 258 pk en 415 Nm, terwijl de stroom wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 75,7 kWh. De Extended Range-versie heeft een batterij van 98,8 kWh en een vermogen van 285 pk. In dat laatste geval zou het nog te homologeren WLTP-rijbereik een indrukwekkende 600 kilometer bedragen (tegenover 450 met de ‘kleine’ batterij).

Daarnaast zal een versie met vierwielaandrijving verkrijgbaar zijn, met een tweede, kleinere elektromotor tussen de voorwielen, waarbij het totale vermogen en koppel met de Extended Range-batterij 337 pk en 565 Nm bedragen. Ford zal echter ook een GT-versie aanbieden, waarbij die voorste elektromotor even krachtig is als de achterste, goed voor een totaal vermogen en koppel van 465 pk en “ongeveer” 830 Nm. Daarmee zou de GT in “minder dan 5 seconden” optrekken van 0 tot 100 km/u. Positief is ook dat de geïntegreerde lader zowel een- als driefasig laden aankan. De standaard Mach-E moet volgens de constructeur in minder dan veertig minuten van 10 tot 80 procent kunnen worden opgeladen aan een snellader op gelijkstroom.

2020 Ford Mustang Mach-E

Gezins-Mustang

De coupé-SUV-look is echter gezichtsbedrog, want het eigenlijke dak – dat altijd zwart is en als optie panoramisch – is een stuk hoger, om de hoofdruimte voor de achterste inzittenden te vrijwaren. Wij konden al als passagier meerijden in een prototype, waarbij we echter moesten vaststellen dat wie groter is dan 1,70 meter, wel even het hoofd zal moeten buigen om zich niet te stoten aan die aflopende daklijn. En voor drie achterpassagiers is de achterbank ook aan de smalle kant, waardoor de buitenste passagiers ook dan met het hoofd tegen de dakstijl zitten. Beenruimte is er echter meer dan genoeg.

Voorin valt vooral het grote, verticale aanraakscherm van 15,5 duim in het midden van het dashboard op. Dat hoort bij de volledig nieuwe en hypergeconnecteerde Sync 4-interface, die op het eerste gezicht erg intuïtief lijkt en ook een spraakassistent omvat zoals bij bijvoorbeeld BMW of Mercedes. De rijervaring, althans als passagier, deed ons nog het meest denken aan die in de Jaguar I-Pace, meteen een belangrijke rivaal van de Mach-E, zeker gezien het aanzienlijke prijsverschil – de basis-Mustang Mach-E zou minder dan 50.000 euro moeten kosten… Eind 2020 komt de Mustang Mach-E naar ons land, maar online reservaties zijn al mogelijk.

2020 Ford Mustang Mach-E

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten