Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ford S-Max

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-12-2009

Naast de gefacelifte Galaxy stelt Ford in Brussel ook een opgefriste S-Max voor, met sterk vergelijkbare aanpassingen.

Net zoals zijn grote broer Galaxy krijgt ook de S-Max een nieuw gezicht. Hij stelt zijn facelift in wereldpremière voor op het autosalon van Brussel, van 14 tot 24 januari. De in Genk gebouwde "sportieve" eenvolumer krijgt een meer gewelfde motorkap, een radiatorrooster met herwerkt design, een verlaagde voorbumper, led-dagrijlichten, een chromen omlijsting voor de zijruiten, een hertekende kofferklep met een sierlijst in chroom en led-achterlichten.

Onder de motorkap ligt een geheel nieuwe tweeliter-turbomotor EcoBoost SCTi die volledig in aluminium is gemaakt. Hij is gekoppeld aan een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling (PowerShift) en levert 203 pk (149 kW) en 300 Nm. De S-Max spurt met deze motor naar 100 km/h in 8,5 seconden en haalt 221 km/h. Het normverbruik bedraagt 8,1 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 189 g/km oplevert. Die redelijk gunstige verbruiksbalans is onder meer het resultaat van directe injectie, een turbo en een dubbele, onafhankelijke nokkenasverstelling.

Op dieselvlak pakt Ford uit met een gemoderniseerde versie van de 2.0 TDCi, die voortaan aan de Euro 5-normen voldoet. Hij bestaat in drie vermogensversies: 115, 136 en 163 pk (85, 100 en 120 kW). Die verbruiken gemiddeld 5,7 l/100 km en stoten 152 g/km aan CO2 uit. In de twee krachtigste versies kan de manuele zesversnellingsbak als optie worden vervangen door een PowerShift-bak.

Alweer net zoals de Galaxy kan de S-Max vanaf heden ook worden besteld met de dodehoeksensor BLIS, die we al kennen van bij Volvo. Het kinderslot op de achterdeuren laat zich voortaan activeren door dezelfde knop als die waarmee de achterste elektrische zijruiten worden geblokkeerd. Het interieur van de eenvolumer is onder handen genomen. Ford heeft andere materialen en kleurcombinaties gekozen. Dezelfde Premium-geluidsinstallatie als in de Galaxy staat ook hier in de optielijst. Op de duurdere versies van de S-Max wordt het interieur verlicht met leds en het panoramische dak blijft een optie.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten