Honda stelt in Detroit de Insight voor, de nieuwe hybride berline van het Japanse merk. Onder de motorkap vinden we een aluminium 1.3 i-VTEC op benzine, die de hulp krijgt van een elektrische module van 14 pk. Daarmee is de Insight in staat om bij lage en gemiddelde snelheden volledig elektrisch te rijden. Die hybride combinatie wordt gekoppeld aan een CVT die ook met schakellepels aan het stuur te bedienen is. Officieel kan deze hybride vijfdeurs uitpakken met een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 101 g/km.
Om tot zo'n laag verbruik te komen is er de ECON-knop, die een optimale sturing voor het aandrijfgeheel omvat. De snelheidsmeter verandert bovendien van kleur afhankelijk van de gekozen rijstijl, terwijl je je (langetermijn) verbruik kunt raadplegen via de boordcomputer, allemaal om de bestuurder aan te zetten tot een groene rijstijl. Zoals het een goede hybride betaamt, laadt de Insight zijn batterijen bij tijdens het vertragen. Die bevinden zich niet achter de stoelen, zoals in de Civic Hybrid, maar onder de vloer, zodat de achterbank in twee ongelijke delen kan worden neergeklapt. Tot slot neemt de Insight nog tal van aërodynamische elementen over van de FCX Clarity, een model dat zijn energie haalt uit brandstofcellen op basis van waterstof.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!