Fit in Japan eind 2007 onthult Honda nu de nieuwe Jazz voor Europa." /> Fit in Japan eind 2007 onthult Honda nu de nieuwe Jazz voor Europa."> Fit in Japan eind 2007 onthult Honda nu de nieuwe Jazz voor Europa." />

Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Honda Jazz

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-07-2008

Na de onthulling van zijn tweelingbroer Fit in Japan eind 2007 onthult Honda nu de nieuwe Jazz voor Europa.

De Jazz is 3,9 meter lang en biedt een relatief hoge zitpositie aan zijn passagiers zonder daarom het zwaartepunt teveel te verhogen. Honda heeft bovendien inspanningen geleverd om het gewicht binnen de perken te houden om de krachtigere motoren minder te belasten. Het uiterlijk is een evolutie van dat van zijn voorganger, maar zou een beter zicht rondom moeten bieden. De Jazz behoudt verder de details die hem in zijn segment zo uniek maken, zoals zijn "magische" achterstoelen die gemakkelijk wegplooien en waarvan de zitting omhoog kan worden geklapt zoals bij een theaterstoel. Het maximale laadvolume bedraagt 427 liter en de krachtigste versie heeft een extra bergvak van 64 liter onder de laadvloer. De enige beschikbare motoren zijn een 1.2 en een 1.4 op benzine, allebei met variabele distributie.

Om het zicht rondom te verbeteren, kreeg de Jazz een extra grote voorruit met smallere A-stijlen zijn de driehoekige ruitjes voor de buitenspiegels liefst drie keer groter dan op het vorige model. Zes airbags, voorspanners voor de gordels en ESP zijn allen standaard. Om de instap te vergemakkelijken, gaan de deuren open onder een hoek van 80 graden. De stoelen werden herwerkt om comfortabeler te zitten, terwijl de bestuurder voortaan een stuur heeft dat zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar is.

Onder de motorkap levert de 1.2 i-VTEC 90 pk, wat 12 pk meer is dan voordien, en 115 Nm. Het verbruik daalt met 0,4 l/100 km tot 5,1 l/100 km, wat gelijk staat met een CO2-uitstoot van 120 g/km. Een schakelindicator helpt om steeds de juiste versnelling te kiezen van de vijfbak om het verbruik te optimaliseren. Ook de 1.4 i-VTEC kreeg er pk's bij terwijl hij toch zuiniger werd. Zo levert hij voortaan 100 in plaats van 83 pk. Het koppel bedraagt 128 Nm. Het normverbruik is met een halve liter gedaald tot 5,2 l/100 km (123 g/km CO2). Deze motor kan als optie worden besteld met een nieuwe, gerobotiseerde zesversnellingsbak (i-SHIFT), die het normverbruik laat dalen tot 5,1 l/100 km (tegenover 5,8 l/100 km voor de vorige 1.4 met CVT-automaat), hetzelfde dus als de 1.2.

De nieuwe Jazz wordt voorgesteld op het autosalon van Parijs in oktober van dit jaar.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten