Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Honda NSX: Eindelijk de technische kenmerken

Geschreven door David Leclercq op 26-10-2015

De NSX, die al talloze keren werd aangekondigd en uitgesteld, komt er wel degelijk in de lente van 2016. Tegelijk met die bevestiging maakte Honda – eindelijk – de technische kenmerken bekend.

De lancering van de nieuwe Honda NSX zit er nu toch aan te komen. Nadat de introductie van deze sportwagen al ettelijke keren werd uitgesteld, wordt hij nog voor het jaareinde van 2015 geleverd in de VS – onder de merknaam Acura. In Europa wordt het echter afwachten tot de lente van 2016. Om de pil wat minder bitter te maken geeft Honda wel de technische kenmerken vrij van deze hybride sportwagen.

580 pk

Hoewel het om een hybride gaat, blijft het hart van de NSX uiteraard zijn benzinemotor, een V6-biturbo met een ongebruikelijke hoek van 75 graden die zijn vermogen overbrengt via een gerobotiseerde negenversnellingsbak met dubbele koppeling. De V6 maakt gebruik van een smering via droog carter, om het zwaartepunt te verkleinen en een smering te garanderen bij intensief gebruik. Hijr gaat vrolijk door tot 7.500 o/m en is goed voor 507 pk en 550 Nm. Tel daar de 3 bijkomende elektrische motoren bij en je komt aan een totaalvermogen van 580 pk en 644 Nm. De topsnelheid bedraagt 307 km/h en Honda belooft een sprintje naar 100 in 3 seconden rond.

3 elektrische motoren

De krachtigste van de 3 elektromotoren (47 pk) wordt gemonteerd tussen de versnellingsbak en de V6, de twee andere (allebei 36 pk sterk) worden individueel op elk voorwiel geplaatst. Ze ontwikkelen uiteraard hun koppel af vanaf de eerste omwenteling, maar dat niet alleen, want volgens Honda beschikken ze ook over een Torque Vectoring-functie – waarmee ze het effect nabootsen van een actief differentieel, om de levendigheid van de auto te vergroten. Elke motor kan dus een koppelwaarde per wiel opwekken. Die vectoriële koppelverdeling wordt aangevuld met het Agile Assist-systeem (AHA), dat de wielen selectief afremt, ook al om de levendigheid te vergroten.

4 rijprogramma’s

De bestuurder kan kiezen uit vier werkingsmodi. Naast de elektrische modus, om enkel op de batterij te rijden over korte afstanden, staan de 3 andere modi uiteraard in het teken van sportiviteit. Je hebt de modus Sport, Sport+ en ten slotte de modus Track die, zoals de naam al aangeeft, maximale prestaties verzekert voor gebruik op circuit.

Made in the USA

De Europese NSX zal net als zijn Acura-broertje geproduceerd worden in de Verenigde Staten, op de Performance-assemblagelijn van het merk in Marysville, in de staat Ohio. Hij rust op een volledig nieuwe vederlichte structuur, waarin de verbrandingsmotor in centrale positie gemonteerd wordt. Die technische keuzes verwijzen naar de originele NSX van 25 geleden, die volledig van aluminium gemaakt werd. Maar daar houden de gelijkenissen op. Want de nieuwe NSX is uiteraard een hybride sportwagen die bovendien over vierwielaandrijving beschikt. En dat verandert alles.

Meer dan 1,7 ton

Met zijn lengte van 4,47 meter is de NSX nauwelijks 4 centimeter langer dan zijn stamvader. Wel is hij 13 centimeter breder en 4,5 centimeter hoger. Ook de spoorbreedtes zijn toegenomen: 14,5 centimeter breder vooraan en 7,5 centimeter achteraan. De structuur van de auto is een concentraat van staal met een heel hoge trekvastheid (UHLE) en aluminium, terwijl de vloer gemaakt is van koolstofvezel. Hoewel Honda een heel specifieke bouwtechniek heeft ontwikkeld die smeed- en gietprocessen combineert – om het gewicht te drukken – is de NSX met een rijklaargewicht van 1.725 kilogram zeker geen pluimgewicht.

De Ferrari 458 in het vizier

Ted Klaus, hoofd van de ontwikkeling, liet verstaan dat de NSX niemand minder dan Ferrari in het vizier heeft. “We zijn op zoek gegaan naar het sensatieniveau van de Ferrari 458, voor de prijs van een Porsche 911 en we denken dat de hybride technologie ons helpt om dat doel te bereiken”, zo verklaarde hij aan het Britse tijdschrift Autocar. En Klaus voegde eraan toe dat “er dingen zijn die niet in cijfers uit te drukken zijn, zoals de betrokkenheid van de bestuurder of het rijplezier. En precies die aspecten hebben ons gedreven.” De voorzitter van Honda, Takanobu Ito, liet ook weten dat er een competitieversie van de NSX ontwikkeld zou worden. En we mogen waarschijnlijk ook een cabrio verwachten.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten