Samenvatting Hyundai Ioniq 6 N (2025)
- De technische basis van de Ioniq 5 N
- Gebaseerd op de facelift van de Ioniq 6
- Van 0 naar 100 km/u in amper 3,2 seconden
- Virtuele versnellingsbak met boostfunctie
- Elektronisch geregelde driftnummertjes
Echt verrassen doet deze tijdens het Goodwood Festival of Speed voorgestelde Hyundai niet. De Ioniq 6 N is immers een technologische doordruk van de Ioniq 5 N. Met dus dezelfde elektromotoren en dezelfde 84 kWh-batterij. Alleen, door de betere Cx van 0,27 moet de 6 minder luchtweerstand overwinnen.

En daardoor is hij twee tienden sneller is van 0 naar 100 km/u: de klus is geklaard 3,2 seconden. De topsnelheid gaat daarentegen wat achteruit: de Ioniq 6 N houdt het bij 257 km/u voor bekeken, tegenover 260 km/u voor de Ioniq 5. Een spurtje dat je wel alleen trekt als je de N Launch Control activeert. Een eerste van een rits elektroniche N-hulpjes die niet alleen de prestaties, maar ook de beleving moeten verbeteren.
N-dit en N-dat
Met de N e-Shift kan je je bedienen van virtuele gangwissels, terwijl het N Active Sound+ dat schakelen vergezeld van de gepaste soundtrack. Met de rode N Grin Boost-knop op het stuur zet je de Ioniq 6 N voor 10 seconden op scherp, een elektrische schop die je vervolgens kan gebruiken om de kont van de Hyundai in overstuur te dwingen. Een drift die je vervolgens controleert via het toepasselijke N Drift Optimizer.

Kunstjes die je misschien nog het best uitvoert op een circuit, wat het signaal is om de N Track Mananger in het verhaal te trekken. En dan hebben we het nog niet gehad over de N Ambient Shift Light (dat je het ideale 'opschakelmoment' verklapt) of het N Torque Distribution (waarmee je het vermogen in 11 standen kan verdelen tussen voor- en achterkant).
Met slagsensoren
Die N-features bewzen bewezen hun kunde al op de Ioniq 5 N. Zij het dat die rappe Hyundai ondertussen ook al twee jaar meegaat, tijd die de Koreanen hebben gebruikt om die ondersteunende elektronica te verbeteren.

Uiteraard komt de Ioniq 6 N ook met de nodige mechanische alteraties. Zo werd zowel het chassis als de ophangingsgeometrie volledig herbekeken en waar nodig aangepast. Er is ook extra ondersteuning van de adaptieve dempers die nu aangevuld worden met slagsensoren. Die meten de in- en uitgaande slag en passen daar vervolgens de demping op aan. Wat, dixit Hyundai, het werkingsgebied - zowel qua dynamiek als qua comfort - nog meer zal verfijnen.
Performance Blue Pearl
Een verbeterde (lees: sportievere) basis waar Hyundai evenzeer een stoerdere koets over trok. De Ioniq 6 N staat daardoor niet alleen een stuk kloeker op zijn 20 duimers (wat trouwens modelspecifieke Pirelli P Zero 5's zijn), door onder andere de toevoeging van een extra koffervleugel wordt eveneens de downforce - en daarmee de stabiliteit bij hoge snelheid - opgekrikt.

Van de nieuwe Performance Blue Pearl-lak hoef je dan weer geen tijdsverbeteringen te verwachten, het extra glanzend effect moet gewoon zorgen voor extra cool.