Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Jaguar XF is 190 kilo lichter

Verwachte lancering : 01-10-2015

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-03-2015

Een paar maand na de XE onthult Jaguar de tweede generatie van de XF, die hetzelfde platform gebruikt. De hoofdzakelijk in aluminium gemaakte berline is fors afgeslankt, wat het verbruik ten goede komt.

Jaguar is duidelijk op dreef na de XE, want het onthulde gisteren in Londen de nieuwe XF, voor die in New York (3-12 april) aan het grote publiek wordt voorgesteld. De reisberline is het eerste model van de constructeur met led-koplampen en staat op Jaguars nieuwe IQ-platform. Zijn architectuur bestaat voor 75 procent uit aluminium, zodat het gewicht met 190 kilo kon worden teruggedrongen. Tegelijk zou de torsiestijfheid met 28 procent zijn toegenomen. Bovendien kon de luchtweerstand worden gereduceerd zodat de Cx op 0,26 blijft steken. Daardoor kan hij met zijn nieuwe 2.0-dieselmotor met 163 pk en manuele versnellingsbak een bijzonder zuinig normverbruik naar voren schuiven van 3,9 l/100 km, zodat zijn CO2-uitstoot beperkt blijft tot slechts 104 g/km.

Naast deze tweeliterdiesel met 163 pk en 380 Nm bestaat het dieselaanbod verder nog uit een 180 pk en 430 Nm sterke versie van diezelfde motor. In tegenstelling tot in de huidige XF kunnen de viercilinderdiesels met een manuele zesversnellingsbak worden geleverd en zijn ze dus niet langer standaard aan een achttrapsautomaat gekoppeld. Die laatste is wel de enige mogelijkheid in combinatie met de 3.0-V6 biturbodiesel met 300 pk en 700 Nm en met de benzinemotoren. Want die staan ook in de catalogus en je hebt de keuze tussen een 2.0-turboviercilinder met 240 pk en een 3.0-V6 met compressor met naar keuze 340 of 380 pk. Sommige motoren zijn verkrijgbaar met een vierwielaandrijving die de transferbak aandrijft via kettingen.

De nieuwe XF is 7 millimeter korter en 3 millimeter lager dan zijn voorganger. Toch is de wielbasis met 51 millimeter verlengd tot 2.960 millimeter. De constructeur geeft aan dat dit vooral de ruimte op de achterbank ten goede zou moeten komen. Voorin kijkt de bestuurder op een 12,3 duim groot digitaal instrumentenbord dat kan worden geconfigureerd. Op de middenconsole staat een aanraakscherm van 10,2 duim voor de bediening van het multimediasysteem InControl Touch Pro met een quad core-processor. Dankzij de Dual View-technologie kan de passagier naar een film kijken op dit scherm terwijl de bestuurder toch gewoon de overige boordfuncties blijft zien. Deze herfst komt de nieuweling op de markt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten